Den komplette guide til årsafslutning

Dato:15. juli 2021
Læsetid:5 minutter

Nu har du fået styr på bogføring, skat og moms, og du er nu klar til at lave din årsafslutning. 

Det er her SKAT skal vide, om du skal betale skat eller have penge tilbage i skat. Det undersøger de ved hjælp af oplysningsskemaet. 

Men hvad er et oplysningsskema? Og hvordan laver du du et? 

Bliv klogere på, hvordan du laver et oplysningsskema nemt og fejlfrit. 

I denne blog lærer du: 

  • Hvad et oplysningsskema er
  • Hvad du skal have styr på, inden du laver dit oplysningsskema
  • Hvordan du udfylder og indsender dit oplysningsskema

Hvad er oplysningsskema?

Et oplysningsskema er en oversigt over, hvor meget du har tjent i din virksomhed det foregående år.
Dit oplysningsskema skal sendes til SKAT, så de kan undersøge, om du skal betale eller have penge tilbage i skat.

Tidligere blev oplysningsskemaet kaldt for udvidet selvangivelse. Men selvom navnet har ændret sig, er proceduren den samme.  

Du skal typisk angive:

  • Din virksomheds cvr-nr.
  • Hvad du skylder eller skal have tilbage i moms, hvis du er momsregistreret
  • Om din virksomhed er fritaget for at give regnskabsoplysninger
  • Oplysninger om revisorbistand

Hvis din virksomhed har en omsætning på mere end 300.000 kroner, skal du oplyse flere regnskabstal. Dem finder du i resultatopgørelsen og i balancen.

Det kræver kun nogle få klik at udfylde et oplysningsskema. 

Hvad bliver et oplysningsskema brugt til?

SKAT skal bruge dit oplysningsskema til at vurdere, om du skal have penge tilbage i skat eller du skal betale restskat. 

I dit oplysningsskema fremgår hvor meget, du har tjent i løbet af året og hvor meget, du har betalt i skat. 

Har du betalt for meget i skat, får du automatisk tilbagebetalt beløbet. Skylder du penge i skat, vil du kunne se det i din årsopgørelse. Her vil du få information om hvor meget, du skal betale samt, hvordan du indbetaler det skyldige beløb.

Sådan laver du dit oplysningsskema

Det er relativt hurtigt og nemt at lave dit oplysningsskema, så længe du har orden i dit regnskab og de rigtige tal klar.

Få derfor styr på dit regnskab inden, du udfylder dit oplysningsskema. Så undgår du, at du får fejl og mangler i dit oplysningsskema. 

Vi har lavet en hurtig tjekliste til, hvordan du får orden i dit regnskab. 

Du skal have styr på: 

  • At banken stemmer
  • At du har fået betaling fra dine kunder
  • At du har relevante regnskabstal klar

Afstem med din bankkonto

Start med at tjekke efter, om saldoen på din bankkonto i dit regnskab stemmer overens med din det beløb, der står på din rigtige bankkonto. Det hjælper dig med at finde ud af, om du har bogført alle dine indtægter og udgifter korrekt.

Stemmer din bankkonto i dit regnskab ikke med din bankkonto, har du muligvis bogført forkert. Det kan også skyldes, at du fx har glemt at bogføre en faktura. 

Bruger du et regnskabsprogram som Billy, kan springe dette trin over. Her vil du kunne integrere din bank med dit regnskab, så alle dine posteringer fra banken løbende bliver overført til regnskabsprogrammet.

Få styr på dårlige betalere

Det er irriterende at have kunder, der ikke kan finde ud af at betale. Desværre kan det godt hænde af og til. 

Sørg for at følge op på dine dårlige betalere, inden du udfylder dit oplysningsskema. Hvis du ikke kan inddrive gælden fra din kunde, kan du nemlig registrere det som et tab i dit regnskab. Og det er der fradrag for. 

Find de rigtige regnskabstal

Når du har afstemt din bankkonto, og du har fulgt op på dårlige betalere, er du klar til at finde dine regnskabstal frem.

Her er tal, du skal bruge:

  • Din virksomheds resultat
  • Din virksomheds renteopgørelse
  • Din virksomheds regnskabsoplysninger

Vi vil nu vise dig, hvordan du hurtigt finder frem til tallene.

Din virksomheds resultat

Du skal bruge din virksomheds resultat for året. Her skal du ikke regne renter med. 

Resultatet finder du ved at trække dine udgifter fra dine indtægter, som du har bogført i løbet af året.

Har du haft flere indtægter end udgifter, vil resultatet være et overskud. Har du omvendt haft flere udgifter end indtægter, vil resultatet være et underskud. 

Husk: Har du trukket løn ud til dig selv fra virksomhedens overskud? Så skal du ikke regne lønnen med som en del af din virksomheds resultate (læs mere i kapitel 6 om løn). 

Din virksomheds renteopgørelse

SKAT vil gerne se, hvad din virksomhed har i renteindtægter og renteudgifter. 

Har du fx taget et lån i din virksomhed, vil du skulle betale renter af det lånte beløb.

Har du en opsparing, hvor du får renteindtægter, skal du også informere om det beløb.

Din virksomheds regnskabsoplysninger

Du skal have regnskabsoplysninger om din virksomhed helt klar, inden du går ind og udfylder dit oplysningsskema. 

Hvis din virksomhed omsætter for under 300.000 kr., er kravene ikke lige så store. Derfor kan du nøjes med:

Derfor kan du ofte nøjes med at oplyse:

  • Din virksomheds cvr-nr.
  • Beløbet på moms, du skylder eller skal have tilbagebetalt, hvis du er momsregistreret
  • Oplysninger om revisorbistand

Hvis du har en omsætning på mere end 300.000 kroner, skal du oplyse flere regnskabstal. I så fald skal du også have tal klar fra din resultatopgørelse og balance. 

Du kan læse mere om oplysningsskemaet hos skat.dk

Hvordan indsender jeg mit oplysningsskema?

Når du har lavet dit regnskab, er du good to go. Nu mangler du bare, at gå ind og udfylde dit oplysningsskema.

Det gør du sådan her:

  1. Gå til TastSelv.
  2. Tryk på Ret årsopgørelsen/oplysningsskemaet.
  3. Der vil være beløb, som allerede er tastet ind. Her skal du undersøge, om de er rigtige. Ret de beløb, der skal rettes.
  4. Tryk Næste og oplys din virksomheds overskud i rubrik 111. Hvis din virksomhed har underskud, skal det tastes ind i rubrik 112. Tjek også, om der er andre rubrikker, du skal udfylde.
  5. Rul ned til Regnskabsoplysninger og tryk Oplys. Indtast oplysningerne til de relevante rubrikker.
  6. Tryk Gem.
  7. Tag stilling til om, der er andre oplysninger, du skal indberette. Husk, at din årsopgørelse dækker både din virksomheds og din private økonomi.
  8. Tryk Næste og derefter Godkend.

Du vil få vist en kvittering, når du er færdig med at rette oplysningsskemaet, og derefter kan du se din årsopgørelse. Hvis der er noget, der ikke stemmer, vil du blive bedt om at udfylde det, der mangler, før årsopgørelsen kan dannes.

Fristen for oplysningsskemaet er typisk den 1. juli med mindre, det ikke er en bankdag. 

  • Grundlæggende regnskabsføring - 3 emner du skal forstå
  • Årsregnskabets øvrige oplysninger for selskaber - hvad skal du være opmærksom på?
  • Virksomhedsskat – få indblik i det her