Hjælpepakkerne forlænges: Det betyder det for din virksomhed

Billy regnskabsprogram forfatter

Anna-Dora Maron

02. november 2020

2020 har været et hårdt år - særligt hvis din virksomhed har været (og er) ramt af regeringens nye tiltag for at stoppe spredning af coronavirus. Vi har samlet det vigtigste, du bør vide, om regeringens nyeste tiltag i forhold til hjælpepakkerne som selvstændig og freelancer.

Hvad kan hjælpepakkerne?

Stort set alle virksomheder lider under coronakrisen. Derfor har regeringen siden foråret tilbudt en række hjælpepakker til de brancher, der er ramt af coronakrisen. I kølvandet på regeringens nyeste restriktioner, er der kommet nye hjælpepakker på spil. I bund og grund betyder det, at du kan få hjælp, hvis din virksomhed er påvirket af åbningsforbud, forsamlingsforbud eller grænselukning.

Regeringen har netop udvidet hjælpepakkerne til at dække flere berørte erhverv, og alle hjælpepakkerne gælder nu frem til den 31. januar 2021. Derudover er der åbnet for en ny kompensationsordning for virksomheder, der er berørt af de nye restriktioner.

Arbejder du for eksempel som leverandør til større sociale begivenheder eller med kultur-, idræts-, og foreningsliv, er du omfattet af den nye hjælpepakke.

Regeringen har for nyligt fremsat en ny hjælpepakke, der kompenserer virksomheder påvirket af de nye restriktioner. Hjælpepakken omfatter nu flere erhverv, og samtidigt forlænges hjælpepakken til at gælde frem til den 31. januar 2021.

Hvem kan få hjælpepakkerne?

Regeringen har udvidet hjælpepakkerne, så du som selvstændig eller freelancer i en virksomhed, der er tvangslukket, kan få adgang til kompensation for faste omkostninger på samme vilkår som andre tvangslukkede virksomheder.

Er du blandt andet direkte leverandør til private eller sociale arrangementer med mindst 10 deltagere, kan du nu søge om hjælpepakkerne. Helt konkret betyder det, at der er hjælp at hente, hvis du for eksempel har et cateringfirma, er musiker eller udlejer udstyr ud til fester.

Det samme gør sig gældende for dig, der arbejder som pelsdyravler eller leverer direkte til pelsdyravl.

Derudover kan du søge om hjælpepakken, hvis du oplever 30 procent tab i omsætningen i forhold til samme tid sidste år.

Hent den fulde aftale her.

Er din virksomheds omsætning påvirket af forsamlingsforbud, forbud mod salg af alkohol efter klokken 22 eller grænselukning, kan du søge om kompensation. Det samme gør sig gældende for dig, der arbejder med pelsdyravl som avler eller leverandør.

Hvornår er fristen?

Alle nuværende kompensations- og garantiordninger er forlænget til og med den 31. januar 2021. Der er endnu ikke præsenteret deadlines for, hvornår man senest bør søge de forskellige hjælpepakker. Vi holder dog siden opdateret så snart, der er nyt.

Et godt tip: kom hellere i gang nu med at forberede ansøgningen. Du skal nemlig have fat i forskellige oplysninger om din virksomheds økonomi, hvilket vi uddyber i næste punkt.

Der er endnu ikke offentliggjort datoer for ansøgningsfrister. Kom i gang med din ansøgning allerede i dag. Det kræver et større researcharbejde.

Hvordan ansøger du?

Du har fundet ud af, at du kan få gøre brug af en af hjælpepakkerne. Nu skal du i gang med det store researcharbejde.

Du skal blandt andet indsamle oplysninger om din virksomheds omsætning for 2019, din realiserede omsætning for denne periode sidste år, og hvad du forventer i omsætning for den periode, du søger kompensation for. Du kan hente inspiration til, hvad du skal have styr på i vores blogindlæg fra foråret.

Læs, hvordan du ansøger her.

Som nævnt tidligere er der endnu ikke noget konkret om, hvornår og hvordan man ansøger i den nye pulje af hjælpepakker. Vi holder løbende bloggen opdateret, når der er noget nyt.

Din bogføring skal være ajour, så du kan sende helt korrekte dokumenter til Erhvervsstyrelsen. Eftersom der endnu ikke er blevet meldt noget ud fra regeringen om, hvordan man ansøger den nye pulje, vil vi løbende holde bloggen up to date.