Hvad er moms? Bliv helt skarp på det her

Billy regnskabsprogram forfatter

Forfatter

Mads Torp

Dato

16. november 2021

Læsetid

5 minutter

Er moms det næste punkt på din liste over begreber, du skal have styr på? 

Som selvstændig erhvervsdrivende er der en lang række ting, du skal kende til, så du ikke pludselig sidder i saksen. Og moms er ingen undtagelse. 

Læs med her i teksten, hvor vi gør dig klogere på, hvad moms er, hvem der skal betale moms, og hvordan du beregner moms. 

Så kan du forhåbentlig sænke skuldrene og snart sætte et velfortjent flueben.  

Hvad betyder moms? 

Moms betyder merværdiafgift, og det er en særlig form for skat, som bliver lagt oven i en vares pris af staten. 

Du er helt sikkert stødt på “heraf moms” på din bon fra supermarkedet, eller når du fakturerer dine kunder. Du ved sikkert også, at det er lovpligtigt, og du har måske endda momsregistreret din virksomhed. 

Men er du stadig i tvivl om, hvad moms præcis er for en størrelse? Så læs med her. 

Hvem skal betale moms?

Som udgangspunkt skal langt de fleste virksomheder i Danmark betale moms. 

Der er dog enkelte typer af virksomheder, der er fritaget. Det gælder eksempelvis bankforretninger, forfattervirksomheder samt læge- og kiropraktorpraksisser. De er på den anden side forpligtet til at betale noget, der kaldes lønsumsafgift

Hvis du har en virksomhed, der tjener mindre end 50.000 kroner om året, behøver du heller ikke betale moms. Men det kan være en god idé at gøre det alligevel. For hvis du pludselig overskrider de 50.000 kroner, skal du betale moms af hele det beløb, du har omsat for. 

Momsregistrér dig derfor allerede, når du har en forventning om, at du kommer til at tjene mere end 50.000 kroner. Så kan du sove trygt om natten.  

For at skære det helt ud i pap: Hvis du sælger varer og har en omsætning på mere end 50.000 kroner om året, skal du højst sandsynligt betale moms. 

Hvad er et momsregnskab? 

Som virksomhed er du forpligtet til at lave et momsregnskab, hvor alle dine solgte varer fremgår sammen med den givne momsprocent. Husk, at du får dit momsregnskab opstillet helt automatisk, hvis du bruger et regnskabsprogram, som fx Billy.

Formålet med regnskabet er at finde ud af, om du skal have moms tilbage, eller om du skylder penge til SKAT. Hvor mange gange om året, du skal indberette moms, afhænger af, hvor stor din virksomheds omsætning er. 

Har du en omsætning på

  • over 50 millioner årligt, skal du indberette månedligt.
  • 5-50 millioner årligt, skal du indberette hvert kvartal.
  • under 5 millioner årligt, skal du indberette hvert halve år. 

Men husk på, at nystartede virksomheder skal indberette oftere. Her skal du indberette hvert kvartal det første halvandet år.

Hvordan regner man moms ud? 

Moms beregnes i procent og kan både udgøre 6 %, 12 % eller 25 %. De fleste varer i Danmark har en momsprocent på 25 %. Moms bliver lagt oven i prisen på en given vare.

Eksempel: Hvis en stol koster 1000 kroner inklusiv moms, betyder det, at der er en momssats på 25 %. Så koster stolen 800 kroner eksklusiv moms (1000 divideret med 1,25). 

Når din virksomhed køber varer, er der pålagt moms – præcis, som når du sælger varer til dine kunder.  

Som momsregistreret virksomhed kan du trække momsen fra på de varer, du køber til virksomheden. Her skelnes mellem købs- og salgsmoms, og det er vigtige begreber at kende, når du skal lave dit momsregnskab. 

Hvad er salgsmoms og købsmoms?

Salgsmoms udregnes ud fra hvad du momspligtigt har omsat for. Det kaldes også udgående moms. Når du sælger en vare, bliver momsen lagt til den endelige pris. Netop det beløb er salgsmomsen – altså det beløb, din virksomhed får ind i moms.

Købsmoms vedrører det, du har købt for til virksomheden. Det kaldes for indgående moms. Det vedrører dermed den betalte moms for varer, du har købt til virksomheden. 

Hvis din virksomhed har mere salgsmoms end købsmoms, skal du betale differencen til SKAT. Omvendt er det SKAT, der skylder din virksomhed penge, hvis købsmomsen er størst. 

Når du begiver dig ud i momsregnskab, kan du følge de tre trin herunder:  

1) Regn salgsmomsen ud 

Det gør du på følgende måde: 

Hvis din virksomhed har solgt for 20.000 kroner inklusiv moms, har du en salgsmoms på 4.000 kroner (20.000 divideret med 1,25 = 16.000). 

2) Sådan regner du købsmomsen ud 

Og det klarer du sådan:

Hvis du har købt materialer eller lignede for 5.000 kroner, har du en samlet købsmoms på 1.000 kroner (5.000 divideret med 1,25 = 4000). 

3) Til sidst trækker du salgsmomsen fra købsmomsen

1.000 kroner minus 4.000 = 3.000 kroner (det beløb, du skylder i moms).  

Er du stadig usikker på det hele? Så lad Billy hjælpe dig. 

I vores brugervenlige regnskabsprogram kan du taste de eksakte beløb ind og lave din momsopgørelse helt uden slinger i valsen.  

Så hvordan indberetter man moms?

Du indberetter moms digitalt på www.skat.dk under “Indberet moms”. Her taster du både din salgs- og købsmoms ind, hvorefter systemet regner ud, om du skylder eller skal have penge tilbage. 

Du får derefter en kvittering med et elektronisk indbetalingskort, så du hurtigt og nemt kan betale det, du skylder, hvis det er tilfældet. 

En afsluttende bemærkning  

Så er vi nået til vejs ende med vores introduktion til moms. 

De to vigtigste ting, du skal tage med dig, er:

  • at stort set alle virksomheder skal betale moms (hvis ikke, så lønsumsafgift). 
  • at du skal huske at skelne mellem salgs- og købsmoms i dit momsregnskab. 

Vi håber, du føler dig godt klædt på til at gribe kuglepennen og sætte en stor streg over ‘moms’ på din liste lige om lidt. 

Tilbage til overblikket

Andre relaterede artikler: