Optimer din webshop med gated content

Forfatter:Tim Knorborg Jensen
Dato:12. februar 2019
Læsetid:5 minutter

I dette blogindlæg graver Head of Content og Partner i TEXTA ApS, Tim Knorborg Jensen, der til dagligt varetager indholdsproduktionen for store og små webshops, et spadestik dybere ned i et nicheemne inden for content marketing – nemlig gated content.

Hvad betyder gated content?

Det er muligvis ikke et begreb, du har hørt om, og det kan være, at du tænker, at det aldrig er noget, der er poppet frem på din skærm, men der tager du fejl. Du støder på det dagligt, og det er ikke uden grund, da gated content er en af de mest effektive markedsføringsformer.

Men hvad betyder det? Gated content dækker over en situation, hvor virksomheder ”låser” noget af deres indhold, og den eneste måde, den besøgende kan få adgang til indholdet, er ved at låse det op med en aktiv handling. Det sker som regel ved, at brugeren indtaster en e-mail, et telefonnummer, navn m.m. Når først der er låst op, har den besøgende adgang til den værdifulde information, der før var gemt væk. Denne eksklusivitet betyder, at det som udgangspunkt er nogle meget konkrete tips eller specifikke fordele, den besøgende nu kan få adgang til.

Gated content kan have mange afskygninger og former. Typisk vil det dog være gennem blandt andet white papers, e-bøger og nyhedsbreve, hvilket jeg kommer med et par eksempler på længere nede i indlægget.

Hvorfor bruger vi gated content?

Det er ikke uden grund, at virksomheder bruger et hav af mandetimer og økonomiske resurser på at udarbejde lange e-bøger, white papers eller kontinuerlige nyhedsmails – det betaler sig nemlig tilbage med renter, men hvordan?

Hele pointen for virksomhedsejeren er at få adgang til potentielle kunders e-mails, og det skyldes kort sagt, at det er noget, han eller hun kan bruge til sin markedsføring på tværs af forskellige platforme. Specielt Facebook-annoncering er en effektiv kanal, hvor det er muligt at oprette lookalikes på de personer, der har tilmeldt sig, så du kommer ud til lignende personer, som kan have interesse for virksomheden.

Som virksomhedsejer skal du altså kæmpe med næb og klør for at få adgang til e-mails, og det er ikke kun til din annoncering. Det samme gælder dine nyhedsbreve, som er kanalen, hvor du altid kan holde dig top of mind hos potentielle kunder. Alle, der tilmelder sig med sin e-mail og får dit eksklusive indhold, er varme leads, og dem skal du have fat i. Selvfølgelig er det ikke alle, der er lige langt nede i den famøse salgstragt, og nogle personer vil blot have fat i dit gated content for dine tips og tricks. Men det er heller ikke nogen dårlig ting. Det giver dig omtale, og skulle der før eller siden komme et behov for dine ydelser eller produkter, vil du alt andet lige være det første stoppested for personerne, der nu kender til dig.

Eksempler på gated content

Det kan muligvis virke lidt fjernt for dig, og du har måske ikke helt fanget, hvordan gated content ser ud i virkelig form. Det skal vi selvfølgelig have styr på, og derfor kommer vi her med nogle eksempler fra den virkelige verden, så du kan få en ide om, hvordan du selv kan sætte gated content op.

Kilde: Boozt.com

Her har vi første bud på gated content i form af et nyhedsbrev. Boozt giver dig muligheden for at få eksklusive tilbud, en velkomstrabat samt andre nyheder, hvis du tilmelder dig med din e-mail. Har du selv en webshop med fysiske produkter, er denne taktik en oplagt strategi, da du får adgang til mailadresserne på personer med interesse i dit produkt. Efterfølgende kan du gennem dine nyhedsbreve løbende servere nye produkter i dit sortiment eller eksklusive rabatter, der muligvis kan få dem til at finde kreditkortet frem.

Kilde: hyldemorshave.dk

Næste eksempel er en e-bog, som giver adgang til en række konkrete opskrifter, så brugeren selv kan komme i gang med at lave urtefusioner og dermed hjælpe med at styrke helbredet samt forebygge livsstilssygdomme. Til trods for en meget specifik e-bog så kan de interesserede altså modtage den kvit og frit, hvis blot de indtaster den simple information, der kræves.

Kilde: texta.dk

Sidste eksempel er et white paper omkring Amazon, og hvordan man udnytter de muligheder, vi har lavet i TEXTA. For at få adgang til indholdet er det ligesom i det foregående eksempel nødvendigt, at den interesserede skal opgive sin e-mail for at låse indholdet op.

Fælles for alle eksempler er, at der ligger meget arbejde bag gated content, men det åbner op for nogle muligheder, som på langt sigt kan betale din investering tilbage med renter. Og husk på, at det ikke kun hjælper dig og din virksomhed, men den tilmeldte vil alt andet lige også være positivt stemt over for det, du tilbyder, hvis det er lavet ordentligt.

Hvordan promoverer du dit gated content?

Har du lavet noget fantastisk indhold, som du gerne vil dele ud til de interesserede, mod at de låser indholdet op med en e-mail, er det flere kanaler og strategier, du skal have in mente.

Vi dykker derfor ned i nogle af de oplagte kanaler herunder.

Promover det på din hjemmeside:

Dette er de absolut mest lavthængende frugter, og de skal plukkes med det samme. Ved for eksempel at installere Sleeknote på din hjemmeside, gør du det muligt at lave en pop-up/lead-formular til de besøgende, hvor de nemt og simpelt kan skrive sig op. Folk, der besøger din hjemmeside, er de varmeste leads overhovedet, og ikke at udnytte det vil være en kæmpe fejl. Uanset hvordan du gør det, skal det bare ramme de besøgende i hovedet, at de kan få adgang til dit gated content ved blot at tilmelde sig med en e-mail.

Facebook-annoncer:

Annoncer på Facebook er ligeledes et eminent bud, som vi også nævner længere oppe. Her kan du oprette en målgruppe og lave lookalikes-målgrupper på dem, der er tilmeldt dit nyhedsbrev og downloadet din e-bog eller white paper. Men du kan også fokusere på dine hjemmesidebesøgende eller noget andet, som kunne være relevant for dig. Du kan også vælge at segmentere ud fra folks interesser og på den måde ramme de personer, du selv mener, vil have størst mulighed for at tilmelde sig – hemmeligheden er at teste sig frem. Efter nogle forsøg vil det hurtigt være tydeligt for dig, hvad der virker bedst.

Vi er nu nået til vejs ende, og jeg håber, at du går herfra med en forståelse for, hvad gated content er, samt den værdi det kan skabe for dig og dine kunder/besøgende. Gå derfor i tænkeboks, og find en strategi, der kan sparke denne nicheafdeling af content marketing i gang allerede i dag. Det er et område, du ikke må misse, hvis du vil have succes online.

  • Trends for e-handel i 2024 - Se hvad du skal være opmærksom på 
  • Gratis budgetskabelon – få overblik over din virksomheds økonomi
  • Billy vs. Dinero: Hvilket regnskabsprogram skal jeg vælge?