API står for Application Programming Interface og er en kobling mellem computerprogrammer, som for eksempel tillader to softwaresystemer at ’tale sammen’ og udveksle data, og dermed benytte sig af andre funktioner som et andet program kan tilbyde. Det vil sige, at definitionen på et API er en integration mellem to systemer, så data kan udveksles mellem de to systemer.
Det betyder, at et API er et sæt værktøjer som fungerer sammen og kan lave software eller applikationer på tværs af systemerne. Man kan med et API bruge mange forskellige systemer og programmer.
Webshops og API'er
Som eksempel kan du med et API forbinde en webshop med et lagerstyringssystem, som via API’et sørger for, at lageret altid er synkroniseret med webshoppen. Et andet eksempel er også, at man kan integrere Billy Regnskabsprogram med en webshop, og derved overføre salget fra webshoppen, så man nemt kan bogføre salget. Det kan lette det administrative arbejde betydeligt, så man ikke behøver at skrive det ind i eksempelvis et Excel ark manuelt.
Hvilke typer API’er findes der?
Et API kan være enten åbent eller privat. Et API bruges f.eks. både til udveksling af data i regnskabssystemer, fragtsystemer, lagersystemer og meget mere. Men det bruges også hos udbydere på internettet som eksempelvis Facebook og Google.
Er API sikkert?
Det er vigtigt at arbejdet med API’er foregår på en sikker måde, da det kan handle om personlige oplysninger eller eksempelvis regnskabsdata. Det kan derfor være en god idé, at benytte sig af en privat eller offentlig nøgle til at udveksle data. På den måde, kan du sørge for, at ingen fremmede kan læse din data undervejs i processen.
Hvad er fordelene ved at bruge API’er?
Den største fordel ved at bruge API’er, at det gør arbejdet lettere for dig, og at du slipper for selv at overføre data fra et system til et andet. På den måde kan du spare mange arbejdstimer, hvilket vil gøre arbejdsprocesserne i din virksomhed meget bedre.
Eksempel på, hvad API benyttes til
Et API kan benyttes til at udveksle data på mange forskellige måder. Det kunne eksempelvis være automatisk bestilling af produkter, udveksling af regnskabsdata eller oprettelse af e-mails i et mailsystem.
Få overblik over din økonomi
I Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du får gratis support alle ugens 7 dage på både mail, telefon og chat.