Simpelt regnskabsprogram: Hvorfor enklere er så meget bedre

Forfatter:Russ Williams
Dato:8. februar 2013
Læsetid:5 minutter

Der er ikke noget at gøre – har du din egen virksomhed, så skal du føre regnskab og der skal være orden i det. Men desværre kan regnskaber også tit forårsage en voldsom omgang hovedpine. Og er der nogen, der associerer ordet ”enkelt” med regnskaber, eller regnskabsprogrammer for den sags skyld? Nej vel.

Jo, de helt basale ting ved et regnskab er enkle nok. Du har et bestemt beløb til rådighed enten i hånden eller i banken, andre skylder dig penge, du sælger en vare eller en service til andre virksomheder eller enkeltpersoner – imens du samtidig køber en vare eller en service fra andre virksomheder eller personer. At holde styr på alle disse beløb og denne udveksling af penge, varer og services er det, som regnskaber handler om. Der kan sagtens være mange af disse udvekslinger at holde styr på, men er det nødvendigt at det også er kompliceret? Næh, ikke rigtig.

Hvad skete der??

Så hvad skete der – hvordan gik det til, at regnskaber blev så forvirrende og så indviklet en opgave? Hvor kom alle de regler, bestemmelser, systemer, processer, procedurer, betingelser, rapporter, inspektioner og mange, mange små detaljer fra?? Og hvorfor er der hele tiden så mange ændringer i disse regler, bestemmelser, systemer (..fortsæt selv listen)?

En teori er, at dette bjerg af indviklede regler og procedurer gradvist er blevet bygget op over mange årtier, eller århundrede, eventuelt endda med fuldt overlæg for at skabe en form for jobsikkerhed for.. ja, revisorer.

Misforstå mig ikke, revisorer er som regel nogle gode, ordentlige mennesker. Men deres arbejdsområde er blevet gjort så komplekst og fyldt med specialiseret viden, at det kræver, at man er meget højtuddannet for have en chance for at kunne forstå og administrere det hele.

Er din virksomhed på nogen måde bare lidt mere avanceret end nabodrengens limonadebod, så er det nu sådan, at du næsten er tvunget til enten (a) at hyre en eller flere professionelle revisorer, eller (b) selv at lære alle de regler og bestemmelser, systemer og procedurer (osv!) at kende. Selv hvis du vælger (b), skal du bruge en masse tid på nøje at følge alle disse regler, bestemmelser (og resten af listen) og du skal hele tiden holde dig opdateret omkring ændringer i disse regler, bestemmelser osv. Der vil være nye bestemmelser, nye rapporteringskrav, nye indleveringsdatoer, nye gebyrer, nye procentsatser, nye det ene og det andet hele tiden. Overser du bare én ændring eller opdatering, kan du komme til at skulle betale en heftig bøde (eller det, der er værre) pga. uoverensstemmelser i dit regnskab.

Derfor har vi revisorer til at se efter alt dette for os. Vi hyrer dem, vi betaler dem – og tit velvoksne summer af penge. Og det gør vi fordi vi ikke har et valg!

Eller har vi?

Er enkelthed muligt?

Hvad nu hvis man kunne tæmme hele denne hjernevrider af en indviklet revisorverden? Hvad nu hvis regnskaber kunne gøres enkle? Og hvilke fordele ville man kunne få ud af en sådan enkelthed?

Det kan siges med få ord: enklere er bedre. Enklere er mere direkte, mere effektivt og stærkere. Enklere er billigere, mindre tidskrævende og når vi snakker regnskaber, så kan det endda betyde, at du ikke er tvunget til at ansætte og betale en højtuddannet revisor – eller i det mindste er du ikke tvunget til at ansætte helt så mange højtuddannede revisorer.

Et enklere regnskab burde også gøre det lettere for dig, chefen, at få de tal du skal bruge for at kunne lægge fornuftige planer og træffe kloge beslutninger. Indtægter, tilgodehavender, gæld, osv – hvad du skylder (eller kommer til at skylde), hvad andre skylder dig (eller kommer til at skylde dig), hvad du kan forvente at kunne udbetale, hvad du kan forvente i indkomst og hvornår. Alle disse informationer kan du få – når du har brug for det, uden vrøvl eller indviklede procedurer. Alle dine tal er lettilgængelige uden at du selv skal være regnskabstroldmand eller computergeni eller først skal vride dig igennem endeløse, kedelige kurser, webcasts eller seminarer. Du kan endda vælge at lade disse tal være tilgængelig for en anden person i din virksomhed – og den person behøver heller ikke være troldmand eller være nødt til at tæske sig igennem endeløs oplæring først.

Hvad med offentlige bestemmelser og krav?

Lige meget hvor enkelt et regnskabsprogram er at bruge, så bør det registrere alle de oplysninger, der kræves af myndighederne, så du stadig overholder alle de regler, bestemmelser og krav der findes. Men der er ingen grund til, at alle disse termer skærer dig i øjnene til hverdag, så det bør de heller ikke gøre. Så længe disse informationer er tilgængelig og i orden, når du har brug for dem, så er det fint – det kan fx være når du søger om et virksomhedslån, ved årsopgørelse eller når det er tid til en revision. Eller når du beslutter dig for at sælge din virksomhed så du kan komme videre med noget andet.

Lige meget hvad, så er det hele mere enkelt. Det er ikke et tidskrævende, hovedpinefremkaldende monster. Og det lader dig smide mere tid, energi, kreativitet og opfindsomhed efter din virksomhed og dens vækst – du ved det, der virkelig er spændende og det, som du er bedst til – alle de ting, der gjorde, at du overhovedet startede din egen virksomhed til at begynde med. Så hvorfor gøre dit regnskab mere indviklet og kompliceret end det behøver at være?

  • Trends for e-handel i 2024 - Se hvad du skal være opmærksom på 
  • Gratis budgetskabelon – få overblik over din virksomheds økonomi
  • Billy vs. Dinero: Hvilket regnskabsprogram skal jeg vælge?