Online marketing tip til mindre virksomheder: Fisk efter emails og få fremgang!

Fiona Hamilton

25. september 2013

E-mailen var et af de første moderne kommunikationsmidler, der virkelig blev budt indenfor i varmen – og selv i dag er det stadig et af dem, der er i størst vækst. Samtidig er e-mailen også en yderst effektiv og billig løsning, når vi taler online markedsføring for iværksættere.

Hvis vi forestiller os, at Internettet er et hav fuld af fisk i alle mulige farver, former og størrelser, så svarer e-mail marketing til din helt egen lille dam fyldt med præcis den type fisk, som du bedst kan lide. Og som det er med alle andre værdifulde ting, så er det vigtigt, at du passer godt på den. I denne sammenhæng skal den suppleres op med nye fisk hvert år.

I dette indlæg ser vi på, hvad e-mail marketing er for en størrelse, hvordan du får din kontaktliste til at vokse og hvilke ting, du skal overveje, når du planlægger din e-mail markedsføringskampagne.

1. Derfor virker e-mail marketing

E-mail marketing holder samtalen kørende med dine kunder, selv hvis det er et stykke tid siden, du sidst har set dem eller talt med dem.

Markedsføring via e-mail virker, fordi, når det gribes rigtigt an, vil alle dem du henvender dig til, allerede have været i kontakt med dig på den ene eller den anden måde. Disse personer har måske givet dig deres kontaktoplysninger i din forretning eller har registreret sig online for at modtage din e-bog, måske har de tilmeldt sig din loyalitetsklub eller dit nyhedsbrev, etc. De har med andre ord givet din virksomhed tilladelse til at kontakte dem, så du har allerede deres interesse.

2. Hvor skal man starte?

Start med at se på, hvad du allerede har (eller ikke har) ved hånden.

  1. Har du allerede en kontaktliste?
  2. Hvor up-to-date er den (alt over 12 måneder kan være forældet)?
  3. Hvis du har en e-mail database, har du så segmenteret de kunder, der er på listen (potentielle, nuværende og stabile kunder)?

Jo mere udførlig din e-mail database er, jo stærkere er den.

Men husk – du skal selv indsamle dine emails. Du må ALDRIG nogensinde købe en kontaktliste. Køber du en liste, vil det med al sandsynlighed skade dit omdømme i flere år, både i forhold til dine kunder, men også i forhold til Google.

For at forstå, hvad jeg mener, behøver du blot at tage et kig på dine egne vaner i forhold til din indbakke. De eneste e-mails, du er interesseret i få ind i din indbakke, er dem, der kommer fra personer og virksomheder, som du stoler på – dem, der kan løse dine problemer. Næsten alt andet er øjeblikkeligt kategoriseret som junk.

Jo mere up-to-date og ”ren” din kontaktliste er, jo mindre er risikoen for, at dine emails enten ikke bliver leveret, bliver betragtet som junk eller værre endnu – ender som spam.

Noget andet, der er vigtigt at huske på er, at din kontaktliste helt naturligt forældes over tid. Dette sker som regel, fordi folk skifter e-mailadresse i forbindelse med jobskifte eller andet, så sørg for løbende at tilføje nye kontakter og opdatere eksisterende oplysninger hvor det er muligt.

3. Flet et net og lav en tragt

Din websides backend skal være i stand til at optage e-mail leads og føre dem ind i et regneark, der automatisk skal segmentere kunder og enten fjerne eller markere leads, der optræder mere end én gang.

Regner du med at skulle tilføje e-mailadresser på andre måder end via din salgstragt, som når kunder tilmelder sig i din forretning eller du får informationer ved salg, så skal du igen sørge for, at disse kontakter bliver segmenteret og ført ind i et program, som er kompatibelt med dit e-mailprogram.

Du kan overveje at købe et e-mail marketing management system, som fx Mailchimp. Du kan også klikke på dette link, hvor du finder anmeldelser af ti forskellige e-mail marketingudbydere og finde det program, der passer bedst til dig. Tal med din webudvikler om alt dette, så han/hun ved, hvad det er, du gerne vil opnå.

Nettet er kastet, men hvor er fiskene?

Når først du har designet og oprettet et godt backend-”net” til at indfange, administrere og segmentere e-mail leads, så skal du finde frem til dine fisk! De er derude, alle steder omkring dig – så bare frem med fiskestangen!

Når din ”dam” skal fyldes op med masser af potentielle kunder, så er det vigtigt, at hele din marketingsstrategi kædes sammen med og sættes op til at indfange og kanalisere e-mailadresser fra alle leads, herunder også personer, som du allerede kender.

For at sammenkæde hele din iværksættervirksomheds marketingsstrategi skal du egentlig bare påføre din e-mailadresse og din webadresse på alt, hvad du sender ud i offentligheden.

Alle online aktiviteter (online marketing som fx din webside, nyhedsbreve, blogs, Facebook og andre sociale medier) og offline aktiviteter (radio, tv, trykte medier, billboards, brevhoved, visitkort, osv.) SKAL enten have et aktivt link til din webside eller en invitation til at besøge din side eller sende dig en e-mail.

Selvom det kan virke uoverskueligt, så er det vigtigt, at du forbereder dig godt og opsætter lead-genererende formularer alle steder – og lad det så komme helt naturligt. Se din kontaktliste vokse når du lancerer din webside, introducerer et loyalty-program eller reklamerer i de traditionelle medier. Sørg også for at samle emails på messer, i din forretning og når du møder folk. Din kontaktliste er guld værd!

At få din kontaktliste til at vokse kan nogle gange være så simpelt som at ændre dit brevhoved eller dit CTA (call-to-action) på din webside eller i dine emails. Det gælder om at være kreativ og tænke bredt.

Sådan gør du: En lille, men effektiv opgave

Nu da vi forhåbentlig har fået dig gjort dig interesseret i de fordele og den rentabilitet, der er forbundet med e-mail marketing, så kan det tænkes, at du lige nu sidder med blod på tanden og overvejer at kaste dig ud i det. Er det tilfældet, så får du her til sidst tre små opgaver, som du kan tage et kig på, inden du går i gang:

  1. Vurder hvor værdifuld din nuværende kontaktliste er. Er alle dem du kender, både privat og forretningsmæssigt, med på listen?
  2. Hvor synlig er du på markedet? Overvej hvordan du bedre kan få dine egne kontaktoplysninger ud via alle dine eksisterende og kommende kampagner.

Og vigtigst af alt:

  1. Tag dine potentielle kunders briller på og kast et kritisk og ærligt blik på din webside og din Facebook-side og forestil dig, at du ikke ved noget om disse sider og aldrig har set dem før. Undersøg om du udnytter alle muligheder for at indsamle e-mailadresser, så du kan få din liste til at vokse.

Stil fx dig selv følgende spørgsmål:

  1. Opfordrer du besøgende på din side til at tilmelde sig dit nyhedsbrev eller få e-mails med gratis tips?
  2. Minder du besøgende om at tilmelde sig for at modtage gratis tjeklister eller gode råd øverst på alle dine sider?
  3. Er der et link til din Facebook-side på din webside og vice versa?
  4. Er det let for besøgende at holde interessen længe nok til, at de til sidst har lyst til at give dig deres dyrebare e-mailadresse for at få noget til gengæld?
  5. Hvordan opbevarer og segmenterer du dine e-mailkontakter i din websides backend? Er der brug for justeringer?

Jeg håber, at dette indlæg har hjulpet dig godt på vej og du nu har fået mod på at bruge disse gode råd til din fordel.

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med din drømmevirksomhed – og go’ fisketur!

Artiklen er oversat fra engelsk, skrevet af Fiona Hamilton og findes også på vores amerikanske blog under titlen Online Marketing for Small Business: Go Email Fishing and Prosper!.