Derfor bør mindre virksomheder benytte sig af teknologi - Billy

Victoria Naugle

9. april 2013

Det er så vigtigt, at man implementerer forskellige former for teknologi i sin virksomhed. Men hvorfor er det mere vigtigt i mindre virksomheder? Hvorfor bliver iværksættere altid rådet til at bruge teknologi til deres fordel? Fordi teknologi giver dig mulighed for at gøre mere, gøre det bedre og hurtigere – hvis du vel at mærke bruger det rigtigt.

Store virksomheder har flere penge på kistebunden og dermed flere ressourcer at arbejde med. De har hele hold af folk, der kommer på nye tiltag og tilbyder deres ekspertise og viden om et væld af emner. Men hvad har mindre virksomheder? For det meste har de kun en håndfuld ansatte og så selvfølgelig virksomhedsejeren – og det er typisk en person, der brænder for det han/hun laver, en person, der lever og ånder for sin virksomhed.

Men hvorfor er det, at så mange mindre virksomheder kæmper rundt med manuelle processer? Jeg tror ikke, at der er nogen, der bevidst tager en beslutning om ikke at implementere forskellige former for teknologi i deres virksomhed. Til gengæld tror jeg, at mange iværksættere simpelthen ikke ved, hvordan de skal foretage de nødvendige analyser for virkelig at kunne se fordelene ved teknologi.

Men hvorfor er teknologi så vigtigt og hvilke fordele er der at hente?

Spar tid

Ansatte i mindre virksomheder skal kunne spille mange forskellige roller i virksomheden. Her har man ikke bare ét job. Og teknologi giver mulighed for, at reducere den tid man bruger på rutinemæssige opgaver, for når man først har lært et system at kende, kan man arbejde hurtigere og mere effektivt. Med andre ord vil fordelene vokse, i takt med at man bliver mere tryg ved systemet.

Forestil dig hvor meget mere tid du skulle bruge på at gå i banken eller handle ind, hvis du skulle gøre det uden de maskiner og det software, der kører i baggrunden? Tænk så på, hvordan din virksomhed kunne komme til at se helt anderledes ud, hvis du implementerede samme type tidsbesparende løsninger i forhold til dine rutinemæssige opgaver.

Forebyg fejl

Uanset hvor påpasselig du er, så vil der forekomme fejl. Men teknologi bliver aldrig træt, er aldrig syg og bytter ikke rundt på tallene. Teknologi gør hele tiden, hvad det skal og det er til at regne med.

Fejl kan være dyre, de kan koste dig både penge og kunder. Alt, hvad der forebygger dobbeltarbejde og forbedrer kundetilfredsheden, er værd at overveje.

Bliv konkurrencedygtig

De store virksomheder, du konkurrerer med, har styr på deres kunder, de ved præcist, hvornår de sidst blev kontaktet af virksomheden, hvad de har købt, osv. Disse virksomheder har mulighed for at give kunden hurtig, automatiseret respons ved hjælp af auto-reply-systemer. De har online lagerstyringssystemer og robuste programmer, der hjælper med at forebygge fejl og eliminere manuelt arbejde.

Hvordan kan mindre virksomheder være konkurrencedygtige, hvis de ikke selv har nogle af de samme redskaber? Jeg tror faktisk ikke, det er muligt. Men god kundeservice, hvilket er noget, som mange store virksomheder har svært ved at gøre ordentligt, kan udligne noget af forskellen. Og lad os se det i øjnene – de fleste af os er villige til at betale lidt mere for at være sikker på at få god service, dog er der selvfølgelig en grænse for, hvor meget ekstra vi er villige til at betale.

Bruger du teknologi effektivt, kan du forbedre din virksomheds evne til at yde den mere personlige service, som man ofte får, når man har med iværksættervirksomheder at gøre.

Sådan kommer du i gang

Hvis du ikke er så teknisk indrettet, hvordan kommer du så i gang? Start med at søge på Google, det er et godt sted at begynde og her kan man få mange gode idéer. Der findes et utal af websider, der kan hjælpe – som fx lige her, hvor du befinder dig nu, se fx denne artikel.

En anden mulighed er at kontakte lokale konsulenter. Find mindst tre firmaer, som henvender sig til iværksættere, bed dem om at komme ud og evaluere din virksomhed og komme med forslag til forbedringer. Dette koster som regel ikke en bondegård. Konsulentens mål med besøget er, at få en ny kunde (dig) og det skaber lidt en interessekonflikt, for dit mål er jo at få forslag og idéer.

Hvad du så ender med at gøre, og hvem du ender med at arbejde med, er en hel anden sag. Bare husk at tænke godt over det hele, før du kaster dig ud i at investere i de tiltag, der bliver foreslået.

Sådan vælger du

Når først du ved, hvad en løsning koster, kan det være svært at se ud over prisskiltet, men her er det vigtigt at huske, at manuelle processer også koster. Omkostningerne i forhold til manuelt arbejde kan vise sig i form af nedsat produktivitet, effektivitet og hastighed. En god analyse af udgifter/fordele vil give dig et godt billede af, hvilke fordele du reelt kan forvente at få ud af det.

Du bør fokusere på at finde den optimale løsning. En løsning er optimal, hvis du vinder mere end du giver ud – og dette er ikke kun i forhold til penge.

  • Får du alle de fordele i de indledende punkter?
  • Forventer du øget produktivitet og effektivitet?
  • Kommer du overhovedet til at bruge den teknologi, som du overvejer at investere i?

Sørg for, at du virkelig er klar til at foretage ændringer i din virksomhed, før du tager springet. Og har du brug for hjælp, så spørg folk i dit netværk, en konsulent eller Google.

At få øje på, hvor vigtig teknologi i virkeligheden er og bruge det på en klog måde i din virksomhed, kan give dig kæmpe fordele. Så sørg for at gøre brug af forskellige redskaber, der kan gøre dit liv lettere og give din virksomhed mere succes.

Artiklen er oversat fra engelsk, skrevet af Victoria Naugle og findes også på vores amerikanske blog under titlen The Importance of Technology in Small Business.