Sådan bogføres faglitteratur og aviser

Forfatter:Cecilie Topp
Dato:8. maj 2023
Læsetid:2 minutter

Har din virksomhed købt bøger i håb om at gøre jer klogere på det at drive en virksomhed, om viden indenfor jeres branche eller måske omkring lederegenskaber? Så kan i få momsfradrag for udgiften. 

Hvis man køber bøger om optimering af driften, kan man trække momsen fra. Det kan også være bøger omkring andre virksomhedsrelevante emner, så kan man også trække momsen fra. Man skal dog passe på at man ikke køber nogle bøger til personligt brug, for så kan man ikke få momsfradrag for udgiften

Sådan bogføres køb af bøger

Når man har købt bøger som er relevant for virksomhedens momspligtige aktiviteter, kan man få momsfradrag for udgiften. Vi anbefaler man laver en ny konto til bøger og tidsskrifter. Du kan se hvordan man opretter en ny konto i vores artikel. Når den er lavet, skal den se således ud: 

Køb af bøger bogføres således:

  • Gå til Regninger under Udgifter
  • Klik Opret regning
  • Upload bilag 
  • Vælg leverandør
  • Vælg betalingsdato og betalingsmetode
  • Skriv Faglitteratur/bøger i beskrivelsen og vælg den nyoprettede konto 1845 - Bøger og tidsskrifter med momssatsen Købsmoms (25%)
  • Skriv beløb og klik Godkend

Sådan bogføres køb af tidsskrifter

Hvis din virksomhed køber tidsskrifter, vil man også kunne få et momsfradrag hvis tidsskriftet er relevant for din virksomheds momspligtige aktiviteter. Dette vil vi bogføre på samme måde som en bog, da vi har oprettet kontoen 1845 - Bøger og tidsskrifter som vi kan benytte. Her sætter man også momssatsen til at være Købsmoms (25%)

Sådan bogføres lydbøger 

Hvis du har købt nogle lydbøger eller har abonnement til f.eks. Mofibo, kan du muligvis få momsfradrag for udgiften. Det man skal være opmærksom på er, at man ikke bruger lydbøgerne eller abonnementet til privat brug. Hvis man er i tvivl om, hvordan bogføringen skal håndteres bør man kontakte en revisor.

Sådan bogføres køb af aviser

Det kan også være din virksomhed abonnerer på en avis, som er tilgængelig for alle i virksomheden at læse. Det er altså ikke kun til direktøren/ejeren, men også til medarbejderne. Man kan dog ikke få momsfradrag på aviser, da aviser allerede er momsfrie, så der er ikke noget moms man kan trække fra. 

Det vil give mening at lave en konto til aviser, hvis det er noget man får regelmæssigt. Man vil lave kontoen ligesom man gjorde ovenover, hvor man vil finde et ledigt kontonummer under kontogruppen 1800 - Administrationsomkostninger og kalde kontoen Aviser.

Derefter vil man bogføre det således igennem regningsmodulet:

Husk at vælge momssatsen Momsfrit (0%) da aviser ikke er pålagt moms.