Pil tilbage til Billypedia

Priskrig

Hvad er priskrig?

Hvad er en priskrig?

Når man ønsker at øge sine markedsandele, altså få flere kunder over til egen butik og væk fra konkurrenterne, kan det gøres via en priskrig. Her bliver et populært produkt nedsat så kraftigt, at man tænker at konkurrenten ikke kan hamle op med det. I ekstreme tilfælde bliver priserne nedsat så ekstremt, at omkostningerne overstiger indtægten. Dermed er konkurrentens eksistensgrundlag på spil og det kan gå ret intenst for sig.

Der er dog visse betingelser for at føre priskrig. For eksempel skal der være tale om et produkt som flere, og ikke bare én konkurrerende virksomhed, fører. For det andet skal der være tale om en luksusvare eller en vare med høj priselasticitet.

Hvorfor opstår priskrig?

Priskrig kan opstå, når man som virksomhed måske føler sig lidt låst fast af de konkurrerende virksomheder. De tilbyder alle præcis det samme som dig, og det kan være svært at skille sig ud fra mængden og virke særligt unik for kunderne. Da man har svært ved at differentiere produkterne fra sine konkurrenter, laver man derfor en priskrig, som både skaber opmærksomhed omkring virksomheden, altså effektiv markedsføring, og samtidig gør forretningen yderst eftertragtet. De konkurrerende virksomheder ønsker jo at opnå den samme effekt, og vil derfor ofte svare igen med andre vilde tilbud.

Hvordan stopper priskrig?

En priskrig virker som udgangspunkt ret attraktiv, da man får flere tilfredse kunder, mens man får fejet en hel del konkurrenter af banen. Men en priskrig indebærer en del risici for de involverede virksomheder, og vil derfor naturligt ophøre efter en kort periode. Det er vigtigt at virksomheden har styr på hvor meget udbytte de potentielt og realistisk set kan få ud af priskrigen, før de kaster sig ud i den. Samtidig skal de have en god indsigt i den konkurrerende virksomheds finansielle formåen, så de sikrer sig ikke at tabe alt for mange penge på kampagnen.

Hvilken lovgivning gælder der for prisfastsættelse?

Reglerne for at føre konkurrence mellem virksomheder er nogenlunde frie, og slagets gang reguleres så lidt som muligt af myndighederne. Dog indeholder Dansk Konkurrencelovgivning dog et forbud mod misbrug af markedsdominans. Derfor er det muligt for de danske myndigheder at gribe ind ved priskrig, hvis konkurrencen anses som alt for urimelig i forhold til konkurrenternes formåen. Det sker dog ganske sjældent, men er for eksempel set ved Googles indtagen af det danske marked.

I forhold til prisfastsættelse, må man som udgangspunkt godt sætte sine priser tæt på konkurrentens og ændre dem løbende. Her er det en god ide at lave en konkurrenceanalyse forinden, for at sikre sig at man træffer de rette valg og hele tiden forsøger at agere med et skridt foran konkurrenten.

Fik du svar på dit spørgsmål?


Billy Regnskabsprogram og laptop frontpage billede

Få overblik over din økonomi

I Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du får gratis support alle ugens 7 dage på både mail, telefon og chat.