Prisfastsættelse

Hvad er prisfastsættelse?

Prisfastsættelse er en metode, du kan benytte, når du skal vælge en pris til en vare eller ydelse. For at finde den mest optimale pris, kan du bruge en af følgende 3 metoder:

Efterspørgselsbaseret prisfastsættelse

Ved efterspørgselsbaseret prisfastsættelse kan du udregne et produkts prisfølsomhed, også kaldet for priselasticitet. En anden efterspørgselsmetode er af mere psykologisk karakter, såsom at sætte prisen til 199,95 kr. i stedet for 200 kr. Dette får prisen til at fremstå billigere, end den egentligt er. Denne metode kan også kaldes også for psykologisk prisfastsættelse.

Konkurrencebaseret prisfastsættelse

Her holder du skarpt øje med, hvilken pris dine konkurrenter sælger lignende produkter eller services for, og derved lægger dig op af deres priser. Ulempen ved dette er, at du kontinuerligt skal holde øje med dine konkurrenter og deres adfærd og være opmærksom på risikoen for priskrig.

Både efterspørgselsbaseret og konkurrencebaseret prisfastsættelse falder også ind under det, man kan kalde markedsbaseret prisfastsættelse eller værdibaseret prisfastsættelse. Det handler i bund og grund om, hvad dine kunder er villige til at betale for dit produkt, med udgangspunkt i markedet og dine konkurrenters priser.

Omkostningsbaseret prisfastsættelse

Her finder du din variable omkostning pr. enhed, og derefter tillægges den ønskede profit. Når du bruger denne model, ser du helt bort fra markedet og konkurrencen, og fokuserer i stedet på, hvad det koster dig at fremstille dit produkt, og hvilken avance du vil opnå.

Fik du svar på dit spørgsmål?


Få overblik over din økonomi

I Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du får gratis support alle ugens 7 dage på både mail, telefon og chat.