5 tips til at automatisere din webshop

Forfatter:Anders Søgaard
Dato:6. december 2016
Læsetid:3 minutter

Blogindlægget er skrevet af Anders Søgaard fra webbureauet Youfront.

Automatisering af workflowet i din webshop giver store mængder tid i overskud. Tid du kan bruge til at sætte fokus på det vigtige og sjove arbejde som kundehåndtering, finde nye produkter og ikke mindst forretningsudvikling.

Tip 1: Automatisk e-mail markedsføring

Automatiske mails er en god og gratis måde til at lave flere salg og samtidig holde fast i nuværende kunder gennem opfølgning. Det er svært at finde et godt argument for ikke at anvende en vis grad af automatisering.

Hvis du i forvejen bruger et mailprogram, har du formentlig allerede her muligheden for at automatisere din e-mail markedsføring. Du kan eksempelvis automatisere:

  • Velkomstmails til nye kunder
  • Mails til kunder der har lagt varer i indkøbskurven, men ikke tjekket ud
  • Relevante mails baseret på specifikke kundedata

Tip 2: Automatisk markedsføring på Facebook

Siden Facebook Pixel blev tilgængelig, har det været muligt at lave meget effektive kampagner med Facebook Ads. Det skyldes, at du med din pixel kan målrette dine ads meget mere præcist, og derved har du muligheden for at gøre dine ads personlige.

Når det kommer til markedsføring, så er “it’s personal” det perfekte. Hvis du laver personlige kampagner baseret på brugerens adfærd, så vil du opleve en højere konvertering end ved en mere generel kampagne. På Facebook kalder de denne form for kampagner Dynamic Product Ads.

Dynamic Product Ads giver dig mulighed for at annoncere bestemte produkter til besøgende i din webshop baseret på, hvilke produkter den besøgende har kigget på. Det vil sige, at hvis en besøgende på din webshop eksempelvis har lagt et produkt i kurven, men han ikke har købt produktet, så kan du målrette annoncer på Facebook med netop dette produkt til den besøgende. Med lidt held har du inden længe fået en ny kunde.

Tip 3: Automatisk support via FAQ

Formålet med en FAQ er at lave en liste med svar på de spørgsmål, som dine kunder oftest stiller til din webshop. En FAQ er ikke blot en god kundeservice. Det er også automatisering af din support. Hvis dine kunder kan finde svaret på deres spørgsmål på din hjemmeside, får de hurtigere svar, og du sparer tid ved ikke at skulle svare på en mail eller et opkald.

En FAQ er nødvendigt når:

  • Kunder stiller de samme spørgsmål løbende. Her er det bedre at besvare dem i en FAQ
  • Du har landingssider, som du linker til for at hjælpe kunder videre fra spørgsmål til konvertering
  • Din service/virksomhed rejser spørgsmål og bekymringer, der bedst håndteres på en ligefrem måde

Derudover kan en FAQ side være en god måde at skabe content og derved hjælpe din SEO.

Tip 4: Automatisering af forsendelse

Forsendelse kan være enormt tidskrævende. Derfor integrerer mange deres webshop med en løsning, der gør, at du blot skal printe en pakkelabel ud, klistre den på pakken og så sende pakken. Her sparer du både tid, og du undgår, at pakken ikke komme frem til kunden på grund af den dum tastefejl fra din side.

Alt efter hvilken integration du vælger, er der mulighed for automatisk tracking af pakken samt SMS- og e-mail-notifikationer til kunden.

Med Billy kan du optimere din forsendelsesproces ved at integrere din webshop med Pakkelabels. Det kan du læse mere om her.

Tip 5: Automatisk bogføring af salg

Bogføring af salg er noget af det kedeligste, og hvis man laver den fejl, kan det tage lang tid at finde den fejl. Med automatisk bogføring af salg fra din webshop til dit regnskabsprogram sikrer du, at bogføringen er korrekt hver gang, og samtidig er det en kæmpe timesaver. Billy integrerer med de fleste webshops – det kan du få det fulde overblik over her.

  • Trends for e-handel i 2024 - Se hvad du skal være opmærksom på 
  • Gratis budgetskabelon – få overblik over din virksomheds økonomi
  • Billy vs. Dinero: Hvilket regnskabsprogram skal jeg vælge?