Valg af webshop-system - Billy Regnskabsprogram

Forfatter:Tobias Ehlig
Dato:8. juni 2015
Læsetid:7 minutter

Der findes et hav af forskellige webshop-udbydere, hvilket kan gøre det meget svært at vælge. Derfor har vi her samlet de 6 mest populære webshop-udbydere i en simpel oversigt, som forhåbentlig kan gøre dig klogere på dine valgmuligheder.

Men inden du beslutter dig for, hvilken udbyder du vil bruge, så bør du først og fremmest overveje, om du vil have en hosted eller open source webshop?

Hvis du ikke ved, hvad forskellen er på en hosted eller open source, så kan du læse meget mere om det her.

Magento

Magento er en 100 % open source-platform, som kan downloades gratis fra deres hjemmeside og ofte installeres med 1-click-installer, afhængig af hvilken hosting-udbyder du benytter.

Magento anses af mange for at være det bedste webshop-system til store webshops, idet det er meget komplekst og kan alt det, som en professionel webshop i flere lande skal kunne.

Type: open source Pris: gratis Målgruppe: store webshops

Fordele: Er muligt at skræddersy til alle behov. Ulemper: Kræver meget programmørhjælp at få tilpasset. Kan blive dyrt.

Case: Christian Sodemann, Evermart.dk

”Vi startede webshoppen på en PrestaShop-platform, men efter at vi blev hacket, var vi nødt til at starte helt forfra, og her faldt valget på Magento, som viste sig at være et langt bedre webshop-system. Faktisk kan man sige, at det hacker-angreb var held i uheld, fordi vi så kom til at skifte til Magento, som er helt genialt.

Magento giver dig ekstremt mange muligheder som e-købmand – alt kan kodes i Magento, men det er så heller ikke billigt. Systemet har en virkelig funktionel backend, som giver dig gode forudsætninger for at optimere bl.a. lagerstyring, pakning, processer osv. Jeg vil helt klart anbefale Magento til folk, der har store ambitioner med deres webshop, men hvis du blot vil starte en lille forretning, så er Magento for komplekst til dine behov”.

Se hvordan du sætter Magento-integrationen op til Billy her

PrestaShop

PrestaShop minder langt hen ad vejen om Magento, da det også er en 100 % open source-platform, som kan hentes gratis. I 2014 kom der en stor opdatering af systemet, som specielt havde fokus på at optimere designet.

PrestaShop er også oplagt at bruge for store webshops, som vil ud i flere forskellige lande. Dog er det en lille smule mindre komplekst end Magento.

Type: open source Pris: gratis Målgruppe: mellemstore/store webshops

Fordele: Er muligt at skræddersy til næsten alle behov. Ulemper: Kræver meget programmørhjælp at få tilpasset. Kan blive dyrt.

Case: Dennis Drejer, Rito.dk ”Min beslutning om at køre Rito.dk på en PrestaShop-platform har jeg absolut ikke fortrudt. I PrestaShop har jeg ingen begrænsninger, da systemet er 100 % open source. Det betyder, at jeg kan kode al den funktionalitet, jeg har lyst til.

Så vidt jeg ved, minder PrestaShop meget om Magento, men nogle siger, at Magento er lidt mere komplekst og generelt mest velegnet til store webshops. Jeg mener dog, at man uden problemer kan bruge PrestaShop til at drive en stor e-handelsforretning, for ellers havde jeg heller ikke valgt det”.

Se hvordan du sætter PrestaShop-integrationen op til Billy her

DanDomain

Med DanDomain er du hurtigt i gang med din webshop, og du kan altid ringe til dem, hvis der skulle opstå problemer med din butik. I en periode har DanDomain haltet lidt bagefter, men på det seneste er de kommet godt efter det med mobilvenlige shops, simpelt checkud-flow mv.

DanDomain benyttes af mange danske webshops. Det har nogle begrænsninger, ift. hvad der kan udvikles på det, fordi det er en hosted løsning.

Type: hosted Pris: fra 199 kr. pr. måned Målgruppe: små/mellemstore webshops

Fordele: Nemt at komme i gang. Kræver ingen programmørtimer at få til at virke. Dansk support. Ulemper: Svært at skræddersy. Koster hver måned.

Case: Michael Buje, RedApple.dk

”Jeg driver 5 forskellige webshops med et DanDomain-system i 4 forskellige lande. I mine øjne er DanDomain et glimrende webshop-system. Det koster en smule hver måned, men til gengæld skal man så heller ikke bekymre sig om teknikken, og de har ansvaret for, at det hele kører.

De seneste par år har der været en del negativ snak om DanDomain, som er blevet beskyldt for ikke at følge med udviklingen inden for e-handel, men jeg synes virkelig, at de er kommet efter det, og nu får du altså både et nemt backend-system, god performance, simpelt checkud-flow samt en webshop, der automatisk tilpasser sig både tablets og smartphones, for relativt få penge”.

Se hvordan du sætter DanDomain-integrationen op til Billy her

Shopify

Shopify er et internationalt system, som er udbredt i hele verden. Systemet er ikke gratis, og du betaler pr. måned og pr. transaktion, alt efter hvilken af deres pakker du vælger.

Shopify kan være et godt alternativ til de danske hostede løsninger.

Type: hosted Pris: fra $29 pr. måned Målgruppe: små/mellemstore webshops

Fordele: Nemt at komme i gang. Udbredt i hele verden. Ulemper: Koster hver måned. Svært at skræddersy.

Case: Emil Eriksen

”Vi valgte Shopify, da vi skulle i gang tilbage i 2012, simpelthen fordi det er så ekstremt nemt at sætte op. Selve backend-delen er super brugervenlig, så man behøver ikke nogen teknisk viden for at få shoppen i luften. Frontend-delen skiller sig ud fra de andre hostede løsninger ved at have et flot design som standard, hvilket vi har sat stor pris på.

En anden ting, der er en kæmpe fordel ved Shopify, er, at fordi det er så stort, som det er – modsat de andre hostede platforme, der er populære i Danmark – så er der mange programmører over hele verden, som sidder klar til at løse opgaver for dig til meget fair priser.

Der er dog også ulemper ved systemet. Det er fx ret dyrt at bruge, der er mange funktioner, man mangler, når man vækster, og så mangler der en del integrationer til vigtige systemer. Derfor er vi lige nu ved at skifte over til en Magento-løsning. Men når det så er sagt, så fortryder jeg ikke, at vi startede ud med Shopify – slet ikke”.

Se hvordan du sætter Shopify-integrationen op til Billy her

WooCommerce

WooCommerce er et gratis plugin til det populære blogging-system WordPress. Du installerer altså blot et modul, og så har du pludselig en webshop på din blog.

WordPress er i modsætning til de andre systemer ikke bygget til e-handel, og derfor er WooCommerce primært henvendt til små webshops.

Type: open source Pris: gratis Målgruppe: små webshops

Fordele: Nemt at koble til, hvis du allerede har en blog. Et velkendt WordPress-interface. Ulemper: Ikke som sådan lavet til e-handel. Ikke skalerbart.

Case: Emil Blücher, Huma.dk

”Mit valg faldt primært på WooCommerce, da jeg har ret meget erfaring med WordPress i forvejen. Normalt havde jeg nok kastet mig over ShopOrama, men jeg kunne se, at jeg kom til at mangle en del B2B features – blandt andet muligheden for at arbejde med mængderabatter. Disse ting er heller ikke standard i WooCommerce, men fordelen er her, at man relativt billigt kan finde freelancere, som kan programmere plugins til systemet – så det har jeg gjort. Vækster HUMA efter planen, benytter vi dog ikke WooCommerce om 5 år. I takt med at antallet af varenumre og plugins øges, bliver WooCommerce nemlig ret tung at danse med. Hvilket system det ender med, tager jeg til den tid – lige nu er det vigtigste bare at komme i gang, og her er WooCommerce ideel for mig.

Har du erfaring med WordPress i forvejen og et relativt lavt antal produkter, kan WooCommerce være et fint valg. Har du ingen erfaring med WordPress, skal du dog ikke forvente at få en supershop, blot fordi du finder en studerende til at lave et logo, installere en betalingsgateway og sætte et standardtema op. Det kræver mere end som så at få en god webshop op at stå.

Alt for mange vælger at sammenligne en økonomiopsætning af WooCommerce med en dyr, professionel løsning med eget design und alles – hvilket man selvfølgelig ikke kan. Jeg vil mene, at HUMA er et godt eksempel på, at man kan tweeke WooCommerce, således at systemet også kan bruges af seriøse shops. Omvendt ligger der også hundredevis af timer fra min side af, i at få systemet til at fungere tilfredsstillende”.

Se hvordan du sætter Woocommerce-integrationen op til Billy her

ShopOrama

ShopOrama er en relativt ny, dansk webshop-platform, som er kendt for at have e-købmanden i fokus, foruden lynhurtige load-tider.

ShopOrama har dansk support ligesom DanDomain, og der kræves ingen teknisk viden for at komme i gang.

Type: hosted Pris: fra 749 kr. pr. måned Målgruppe: små/mellemstore webshops

Fordele: Dansk support. Simpelt system. Hurtig load-tid. Ulemper: Koster hver måned.

Case: Rasmus Jungersen, DreamsForKids.dk

”Vi bruger ShopOrama, da det var det system, der dækkede mange af vores behov, da vi skulle skifte fra vores tidligere WordPress-løsning tilbage i 2013. Det kunne fra dag ét spille sammen med både Billy og ePay, som var de vigtige brikker for, at jeg kunne drive min forretning videre fra, hvor den var.

ShopOrama er en funktionsrig platform, som er blevet udviklet af en e-købmand til andre købmænd. Dette er et af de helt store plusser for, at valget netop blev ShopOrama. De lytter til deres kunder og udvikler stort set alt det, man har behov for, hvis det kan dække andres end ens eget behov”.

Se hvordan du sætter ShopOrama-integrationen op til Billy her

  • Trends for e-handel i 2024 - Se hvad du skal være opmærksom på 
  • Gratis budgetskabelon – få overblik over din virksomheds økonomi
  • Billy vs. Dinero: Hvilket regnskabsprogram skal jeg vælge?