CRM står for Customer Relationship Management, og er en strategi som har til formål at skabe forbedret kundepleje. Basalt set handler det om at skabe værdi for virksomheden og kunden samtidig.
Grundprincippet i CRM er at indsamle og organisere information omkring dine kunder. En kunde vil som regel sætte pris på, at virksomheden de handler hos, har kendskab til deres selskab og kender deres præferencer.
Hvad bruges CRM til?
Et CRM-system vil bruges til at indsamle og analysere data om kunderne, med målet om at forbedre relationerne og øge salget. Eksempler på informationer som indsamles kunne være:
- Virksomhedens hjemmeside
- Telefon nr.
- Marketing materialer
- Sociale medier
Derudover vil et CRM-system kunne give et indblik i kundens købshistorik, og derfor give en fordel i fremtidige salg.
Nogle CRM systemer kan også hjælpe til i analysen om dine kunders demografi og geografi. Hvis du er i besiddelse af disse informationer, vil du have et overblik over, hvor du skal fokusere dine marketingresurser. De fleste CRM-systemer er i dag integreret i dine øvrige systemer, og indsamler derfor automatisk de nødvendige informationer.
I de senere år er mange CRM-systemer blevet cloud-baserede, så information er samlet på et eksternt netværk, hvor medarbejderne altid kan få adgang til det. Ligeledes er der sket en udvikling med de sociale medier, så store mængder data næsten er frit tilgængeligt online.
Få overblik over din økonomi
I Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du får gratis support alle ugens 7 dage på både mail, telefon og chat.