Billypedia>Delfaktura - Hvad er en delfaktura?

Delfaktura - Hvad er en delfaktura?

En delfaktura er en faktura som deles op i flere bidder, typisk i forbindelse med at enten sælger eller køber ønsker at opdele betalingen. Der kan være flere situationer, hvor det giver mening at lave en delfaktura, men i praksis fungerer en delfaktura på samme vis som en almindelig faktura. 

Delfakturering kan være en god måde at sikre din virksomheds likviditet, da du modtager betaling i bidder frem for en samlet afregning. I Billy fakturaprogram kan du nemt delfakturere dine kunder.

Oplever du fx en uforudset stigning i efterspørgslen på dine varer, og kan leverandøren ikke følge med, kan det være nødvendigt at delfakturere kunden, og modtage betaling på de varer, du er i stand til at levere i første omgang. Dermed giver du en rimelig kundebehandling og undgår en annulleret ordre.

Hvornår bruger man en delfaktura?

Delfakturering er hovedsageligt nyttigt i alle situationer hvor betalingen på en ordre deles op. Typisk kan man snakke om tre situationer, hvoraf den første er ved opdelte leverancer, den anden ved acontobetalinger og den sidste ved forudbetalinger. 

Delfaktura ved opdelte leverancer

Der kan være flere grunde til, at en leverance deles op. Hvis du er nødsaget til at opdele en levering til en kunde, kan du oprette en delfaktura. På den måde skal du ikke annullere en ordre, og kunden skal kun betale for de varer, der kan leveres i første omgang. Når de manglende produkter leveres, kan du delfakturere kunden for resten af ordren. 

Eksempel på delfaktura ved opdelte leverancer:

Hvis du har modtaget en ordre, hvor du grundet en lagerfejl ikke kan levere alle varerne samlet til kunden, kan det være nødvendigt at delfaktuere kunden. Det kan også være, at du har modtaget en stor ordre, men grundet en forsinket leverandørleverance er du ikke i stand til at levere ordren samlet. I den slags situationer, er en delfaktura en god løsning, så du modtager du betaling for de varer, du er i stand til at levere i første omgang. 

Delfaktura ved acontobetaling

En acontobetaling er en betaling, der betales løbende eller på forskud, hvor den endelige afregning finder sted på et senere tidspunkt. Her kan det være en god ide at opdele fakturaen, således at du sikrer en løbende betaling frem for en samlet faktura.

Eksempel på delfaktura ved acontobetaling: 

Du kender måske acontobetaling fra din varmeregning, men acontobetalinger kan faktisk bruges af alle virksomheder. Yder din virksomhed fx en service over længere tid, eller skal du lave et stort projekt for en kunde, kan du delfakturere kunden løbende og derved optimere dit indgående cash flow

Delfaktura ved forudbetaling

I nogle situationer kan det være nødvendigt at bede om forudbetaling for en del af en ordre, før den leveres. I den slags tilfælde kan du delfakturere kunden for en del af ordren, og igen når ordren er fuldført.

Eksempel på delfaktura ved forudbetaling:

Sælger du specialdesignede varer, eller har du modtaget en stor ordre fra en kunde, kan det være nødvendigt at bede om en forudbetaling for en del af ordren. I sådan et tilfælde kan du delfakturere kunden, inden du sætter produktionen i gang, således at du sikrer virksomheden mod et uforudset økonomisk tab. Når ordren er fuldført, kan du delfakturere kunden for det resterende beløb.

Hvordan laver man en delfaktura?

En delfaktura skal indeholde de samme oplysninger som en normal faktura, før den er gyldig, og den skal derfor også udarbejdes på samme måde. Du skal dog være opmærksom på, at der skal betales moms af hver delfaktura og ikke kun den endelige. Læs mere om hvad en faktura skal indeholde i vores artikel om fakturering

Få overblik over din økonomi

I Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du kan få support alle ugens 7 dage både på mail, telefon og chat.

Prøv Billy gratis i 30 dage