Hvad er e-commerce? 

E-commerce (electronic commerce) betyder e-handel på dansk, og skal forstås som handel på internettet via webshops

E-commerce er (og har længe været) i udvikling. Og der er intet, der tyder på, at det stopper. Tværtimod. Virksomheder med e-commerce har en stigende omsætning, samtidigt med 

Virksomhedernes omsætning fra e-commerce stiger og stiger. 

Det betyder også, at der er mange om buddet. Konkurrencen er hård blandt netbutikkerne, og derfor er det også vigtigt at have styr på både forbrugertrends og vejen til at drive eller starte en succesfuld netbutik.

Men hvorfor er e-commerce egentlig kommet for at blive? 

Det er det pga. de mange fordele ved køb i webshops sammenholdt med køb i fysiske butikker. 

5 fordele ved e-commerce

Når forbrugeren handler på nettet, så leder de typisk efter et specifikt produkt eller en ydelse. Derfor giver det en række fordele, at vælge e-commerce frem for fysiske produkter. 

Fordelene kommer her... 

  1. Google gør det gennemskueligt: En googlesøgning på et specifikt produkt gør det nemt at sammenligne priser og overskue produktudvalget. Samtidig giver det et større produktudvalg.
  2. Bestilling med få klik: Vejen fra at finde det rette produkt til at købe produktet er klaret med få klik. 
  3. Hurtig levering: Varerne kommer til døren eller i en pakkeshop. Køber forbrugeren oven i købet for et større beløb, så tilbyder mange webshops gratis levering.
  4. Webshops har døgnåbent: Netbutikkerne giver mulighed for at købe produkter og ydelser, lige når det passer ind i en travl hverdag.
  5. Ingen tidskrævende og forgæves besøg: I webshops slipper forbrugeren for at gå forgæves, som det kan ske i en fysisk butik med udsolgte vare. Hvis en vare er udsolgt i webshoppen, så tager det ikke mange sekunder at finde ud af det. Samtidig oplyser de fleste webshops en estimeret dato for, hvornår varen igen er på lager. Typisk vil en google søgning også kunne finde andre webshops, som har varen på lager.

De mange fordele ved e-commerce gør det især attraktivt for visse forbrugere… 

Hvem handler på nettet? 

Svaret er børnefamilierne - i hvert fald når det kommer til antal ordre. Det er der en næsten åbenlys årsag til...

E-commerce kan spare forbrugeren for meget tid. En googlesøgning, et par klik på en webshop og en pakke til døren eller pakkeshoppen er alt hvad der skal til. Det appellerer til den travle børnefamilie. 

Der er endnu en ting, som har stor betydning for omsætningen inden for e-commerce. Det er ordrestørrelsen.

Når det kommer til størrelsen pr. ordre i kroner og øre, så er det det ældre publikum som løber med prisen. 

Det leder til et nyt spørgsmål. Hvilke vare køber forbrugerne egentlig online? 

Hvilke produkter sælger bedst online? 

Der er stor forskel på hvilke produkter, som sælger bedst online. Du får nogle af dem lige her … 

I spidsen ligger tre kategorier: 

  1. Køb af tøj, og sports- og fritidsudstyr
  2. Rejsebilletter
  3. Ferieboliger

Lige i kølvandet finder vi køb af: 

  1. Møbler, legetøj og boligtilbehør 
  2. Internet, tv og telefoni

I midterfeltet har vi køb af: 

  1. Elektronik
  2. Computer hardware
  3. Film

Rosinen i pølseenden er køb af: 

  1. Forbrugsvare
  2.  Medicin

E-commerce vinder altså frem på mange forskellige produktkategorier - nogle med en større volume i omsætning end andre. 

Nu har vi set nærmere på hvorfor e-commerce vinder terræn i forhold til de fysiske butikker. Vi er også kommet rundt om de mest fremmarcherende målgrupper inden for e-commerce og de mest sælgende produktkategorier.

… Det leder os til en ny vinkel på e-commerce. Hvordan kommer du ind på det hastigt voksende marked for e-commerce, hvis du har en drøm om at blive webshopejer? 

Hvordan starter du en e-commerce forretning?

Det første skridt mod at starte en webshop, er, at lave en forretningsplan. Her skal du blandt andet overveje:

  • Hvad er produktefterspørgslen?
  • Hvilke potentielle kunder du kan få fat i?
  • Hvordan ser markedet ud?
  • Hvordan vil du adskille dig fra konkurrenterne?
  • Hvor stor en del af salget du kan score?

Det er netop de overvejelser, som skal skabe din plads i det konkurrenceprægede e-commerce marked

Når det er på plads, så er der alle de praktiske ting i en e-handelsløsning, som også skal sikre dig succes som webshop-ejer. 

De 4 vigtigste overvejelser som webshop-ejer

  • Webshop-platformen
  • Betalingsløsningen
  • Logistikken
  • Markedsføringen

Lad os tage dem én for én og bringe dig dét tættere på, at få succes med e-commerce… 

Hvilken webshop-platform skal du vælge? 

Dit valg af webshop-platform afhænger helt overordnet af din tekniske snilde og udviklingspotentialet for webshoppens opbygning. 

Der findes to typer platforme: Hostede-webshops og open source-webshops

Dit valg af webshop-platform står mellem:

  1. En ikke-teknisk løsning med standardskabeloner til en højere pris. Her falder dit valg på en hosted-webshop.
  2. En mere teknisk kompliceret løsning med bedre mulighed for tilpasning, når webshoppen får vokseværk. Her falder dit valg på en open source-webshop.

Når din webshop er opsat og klar, så er det vigtigt, at dine kunder kan betale for dine vare eller ydelser. Det er selvsagt, at det kræver mere end nogle kontanter eller en dankortterminal, når det er e-commerce. Derfor skal du have en online betalingsløsning...

Hvilken betalingsløsning skal du vælge til din webshop? 

Når du skal vælge en betalingsløsning til din webshop, så er der to ting, du skal have styr på: betalingsgateways og indløsningsaftaler. 

Betalingsgatewayen og indløsningsaftalen gør det muligt for dine kunder, at betale med kort online. Størstedelen af de danske forbrugere foretrækker kortbetaling, når de lægger en ordre i en webshop.

Når dine kunder betaler med kort, så sker følgende: 

  1. Kunden betaler via din webshop.
  2. Betalingsgatewayen gør det sikkert for dine kunder, at indtaste kortoplysningerne. Samtidig godkender og klargør betalingsgatewayen kundens kort, så pengene er klar til at blive trukket på kundens konto. 
  3. Indløseren er den bank eller finansielle enhed, som sørger for at pengene trækkes på kundens konto. 
  4. Nu vil din webshop modtage betalingen fra kunden.

Den nemme løsning er, at vælge en ekstern udbyder, som tilbyder en løsning med både en betalingsgateway og indløsningsaftale. Det kan for eksempel være: PayPal, YourPay, Stripe og Braintree.

Du kan læse mere om de forskellige udbydere af betalingsgateways og indløsningsaftaler i Billys webshop-guide

Hvordan knækker du logistik-knuden for din webshop?

Varelager og levering af vare er afgørende, når det kommer til e-commerce. Det skal nemlig give dine kunder en god oplevelse, når de handler i din webshop. 

Dine kunder skal opleve de mange fordele, der er ved at handle på nettet. Det kræver blandt andet, at der er styr på lager- og fragtløsningen. 

3 forskellige lagerløsninger for din webshop

Du har overordnet tre muligheder, når det kommer til lagerløsninger: 

  1. Eget lager hos dig selv: Det giver dig en billig løsning, men samtidig stjæler det tid. Du står nemlig selv for at pakke og afsende ordre.
  2. Pick and pack lager: Her klarer pick and pack lagret det hele. Det eneste du skal gøre, er, at send ordren til lageret. Ofte vil det også betyde lavere fragtpriser, end den du kan få fra din hjemmeadresse. 
  3. Dropshipping: Du har ikke eget lager med denne løsning. Alle ordre i webshoppen sendes direkte videre til dine leverandører, som står for resten. Den største fordel ved løsningen, er, at du ikke brænder inde med vare, du ikke kan få solgt. Det er selvfølgelig også den dyreste løsning af de tre.

Når du selv står for fragten, af vare eller ydelser, så er der endnu et par overvejelser, du bør se nærmere på...

Levering af vare fra din webshop til kunden på nul komma fem

Levering af vare er et stærkt konkurrenceparameter for webshops. Kunderne vælger ofte e-commerce, fordi det er nemt og hurtigt.

Du bør overveje hvilken distributør der kan levere hurtigst f.eks. PostNord, GLS eller en helt tredje. Du kan også give konkurrenterne baghjul med gratis levering. 

Logistik er en kompleks størrelse, og derfor er det også et emne, du med fordel kan dykke endnu mere ned i. I Billys webshop-guide bliver du klædt på til at knække logistik-knuden

Hvordan markedsfører du din webshop?

Trafik og konverteringsrate er nøgleordene. Trafik er antal besøgende i webshoppen og konverteringsraten er antal kunder, som lægger en ordre. 

Trafik og konverteringsrate skal du have styr på, hvis du vil blive til noget inden for e-commerce. Du skal selvfølgelig have trafik til din webshop før du kan gøre de besøgende til dine kunder. 

Opskriften kommer her… 

Hvordan skaber du trafik i dine webshop?

Når du skal skabe trafik på dit site, kan du ikke komme uden om GoogleAdds, SEO, Sociale Medier og Influencers.

Content i høj kvalitet og den rette kanal til formålet er, din vej til succes. 

Hvordan skaber du køb i din webshop?

Du bør især undersøge begrebet ‘remarketing’, når det kommer til at maksimere udbyttet af trafikken på dit site. 

Det kræver typisk flere besøg fra en potentiel kunde før de lægger en ordre. Det er præcis dét remarketing kan bidrage til. Bliv klogere på remarketing i Billys webshop-guide.

Du kommer heller ikke uden om, at splitteste din webshop

Når du splittester din webshop, så tester du to udgaver af samme side i din webshop. Det kan for eksempel afsløre, hvilken opsætning, tekst og ‘call to action’-knapper som giver mest muligt salg. 

Din markedsføringsindsats kan betyde, at det går så godt, at du må træde ind på nye markeder for at fortsætte væksten af din webshop. Et drømmescenarie for mange. 

Sker det, så kræver det, at du sætter dig ind i et par regnskabsmæssige regler om din omsætning. Momsen på dine vare og ydelser fungerer nemlig anderledes i andre lande. 

Når din webshop får vokseværk uden for landets grænser

Når salget i din webshop går så godt, at næste skridt er salg af vare eller ydelser uden for landets grænser, så er det vigtigt at have styr på momsreglerne. 

I EU har vi en e-handelspakke, som bidrager til fair konkurrence på tværs af EU-landenes grænser. 

Men hvad er e-handelspakken egentlig for en størrelse? Og hvad betyder det for momsreglerne?

Hvad er e-handelspakken? 

Når du sælger eller køber vare online i EU, så gør e-handelspakken det lettere at handle på tværs af EU’s grænser. Fair konkurrencevilkår for virksomhederne er hovedformålet med e-handelspakkens regler for moms. 

Så hvilke konkrete momsregler finder du i e-handelspakken? 

Fjernsalg med e-handelspakken

Når du sælger og transporterer vare eller ydelser til forbrugere i et andet EU-land, så kaldes det for fjernsalg. 

Med e-handelspakken gælder en fælles EU-fjernsalgsgrænse på 10.000 EUR. Fjernsalgsgrænsen er virksomhedens samlede omsætning i hele EU over et kalenderår. 

Fjernsalg under 10.000 EUR

Når virksomheden har en omsætning under 10.000 EUR, så er virksomheden fritaget fra at betale moms i forbrugerens land. Virksomheden betaler altså moms i eget land, når omsætningen er under fjernsalgsgrænsen. 

Der er dog ingen regler uden undtagelser...

En virksomhed med en samlet omsætning i EU under fjernsalgsgrænsen kan vælge at betale moms i forbrugerens hjemland. Det kan være en fordel, når momssatsen er lavere i forbrugerens hjemland. 

Fjernsalg over 10.000 EUR

Omvendt skal en virksomhed betale moms i forbrugerens land, når den samlede omsætning i EU overstiger fjernsalgsgrænsen. 

For at betale moms i et land, kræver det en momsregistrering. Men virksomhederne behøver ikke lade sig momsregistrere i det land, hvor der skal betales moms. Det er faktisk ganske simpelt...

Momsregistrering med e-handelspakken

Virksomheder med en omsætning over fjernsalgsgrænsen behøver ikke momsregistrere sig i de EU-lande, som de handler med. Det er nok, at være momsregistreret i hjemlandet. 

Hjemlandet sørger for, at fordele momsbetalingerne til de lande, som virksomheden skal betale moms til.

Den nye ordning går under navnet ‘One Stop Shop’. 

Fik du svar på dit spørgsmål?

Billy regnskabsprogram crying logoBilly regnskabsprogram logoBilly regnskabsprogram happy logo

Billy Regnskabsprogram og laptop frontpage billede

Få overblik over din økonomi

I Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du får gratis support alle ugens 7 dage på både mail, telefon og chat.