Fem ting du skal gøre anderledes som iværksætter

Ivan Petkov

8. januar 2013

Måske kender du allerede situationen – du har den perfekte virksomhedsidé, det perfekte team og klasse-specialister, men alligevel mislykkes din virksomhed. Midt i frustrationen giver du dig til at gruble over, hvordan det kunne lade sig gøre, når nu alting så så godt ud på papiret. Måske var din idé alligevel ikke så genial? Måske var dine specialister alligevel ikke så spitzen-klasse? Nej, det er højst sandsynligt noget helt andet, der er galt – nemlig den måde du tænker på. Her er en liste over ting, du skal gøre anderledes, hvis du vil undgå at mislykkes med din nystartede virksomhed.

1. Du skal have råd til fiasko

Med “råd til” mener jeg ikke bare økonomisk, men også mentalt. Det er svært at tabe, især mentalt, og hvert tab laver buler i dit ego.

Vi er programmeret til at undgå at tabe og fremme det at vinde, men ikke nødvendigvis på et økonomisk plan. Når vi skal træffe beslutninger, stræber vi nemlig efter følelsesmæssig balance mellem tabt og vundet, i stedet for at forsøge at vælge det, der skaber det bedst mulige økonomiske resultat.

I bestræbelserne på at undgå følelsesmæssig ubalance går vi efter små, men relativt konstante succeser. Det er også derfor de fleste mennesker foretrækker at være lønmodtagere hos andre frem for at være iværksættere – hver månedsløn er måske ikke stor, men den er konstant og skaber følelsesmæssig balance i forhold til det at vinde og tabe.

Undersøgelser har også vist, at ét tab er lig med ca. 2,5 succeser på den følelsesmæssige skala, og det er værd at huske på. Dette forklarer blandt andet også hvorfor gamblere, der også stræber efter følelsesmæssig balance, alligevel taber deres penge til sidst.

Når du afkobler din følelsesmæssige frygt for at tabe (hvilket i virkeligheden kun kan begrænses, fordi vi jo kun er mennesker), bliver det meget lettere at tabe rent økonomisk. Det handler alt sammen om tal og det eneste spørgsmål, du skal svare på er: ”Hvor meget har jeg råd til at tabe?”.

2. Du skal have en fleksibel forretningsplan

De fleste vil fortælle dig, at du skal have den perfekte forretningsplan og at du skal holde dig til den. Sagen er dog den, at virkeligheden er alt for kompleks til, at det kan lade sig gøre og det er ikke alene umuligt at have en plan for alt, men også direkte skadeligt. Men hvorfor nu det?

Fordi, når du er på dette stadie i din opstart, eksisterer din forretningsplan kun i dit hoved – og du vil gerne have den valideret. Så jo mere detaljeret din plan er, jo bedre får du det med din idé – men samtidig bliver du mindre fleksibel omkring den og det er ikke godt. Husk på, at selvom du synes det ser rigtig godt ud nu, er der stor sandsynlighed for, at der hen ad vejen skal foretages både store og seriøse ændringer ud fra de ting du lærer af dine potentielle kunder – før din idé bliver rigtig god.

Så drop den detaljerede forretningsplan og installer visioner og mål i stedet for. Med andre ord – vær fleksibel.

3. Du skal levere det perfekte produkt (men ikke med det samme)

Hvis du mener, at du skal have det perfekte produkt for at være førende på markedet, så har du næsten ret. Millioner af iværksættere arbejder i årevis på at udvikle unikke, perfekte produkter, men så snart de rammer markedet slår de fejl. Sagen er den, at det perfekte produkt ikke er det du har i hovedet, men det, som dine potentielle kunder har behov for – og de to ting er sjældent identiske.

I stedet for at spørge potentielle kunder hvordan de synes, det perfekte produkt skal være (de udvikler det alligevel ikke for dig!), så er en god fremgangsmåde at starte med at udvikle en prototype, som du kan få feedback på. Derefter kan du udvikle en skrabet udgave af dit produkt med et minimum af funktioner og derefter udvikle det mere og mere – i samarbejde med dine kunder. Møder du deres behov og giver du dem mere end de forventer, så vil de med glæde hjælpe dig med at gøre dit produkt eller din service helt perfekt, da det jo er til gavn for dem selv.

Så lad være med at satse på at have det perfekte produkt klar det øjeblik startskuddet lyder, det skal udvikles hen ad vejen – sammen med dine kunder.

4. Du skal have ordentlig feedback

Hvis du vil skabe det, som andre virkelig har brug for, så har du brug for konstant feedback. Men lad være med at spørge din mor eller din bedste ven, hvad de synes om dit produkt, for selvom de er søde, så kan du ikke bruge deres kommentarer til noget i denne sammenhæng – de holder jo af dig og vil gerne støtte dig og derfor er de ikke objektive. Få i stedet for dine kunder og potentielle kunder til at give dig feedback. De er de eneste, der kan give dig præcis den information, du skal bruge for at kunne udvikle dit produkt i den rigtige retning.

Så udnyt din virksomheds tidlige stadie og forsøg at balancere din tid mellem det at sælge og det at lytte til dine kunder. Det, der er vigtigt her, er, at du får optimeret din virksomhed og dit produkt i forhold til hvad dine kunder har behov for – og hvad det er, kan du kun finde ud af, ved at lytte til det de har at sige.

5. Problemer skal kunne betale sig

Din kunde mener, at han har et problem i forbindelse med dit produkt, ok – det sker. Men hvis problemet ikke rigtig er betydningsfuldt og du bruger en masse tid på at løse det, så bliver det hurtigt dit problem, for du vil uhjælpeligt begynde at hælde penge ud af vinduet i form af den mængde tid du bruger på at forsøge at gøre denne ene kunde tilfreds.

Husk at store problemer er lig med store muligheder – men der er ingen der betaler dig for at løse ikke-eksisterende problemer.

Et par tanker her til sidst:

Den eneste måde du får succes med sin nye virksomhed på, er ved at være forberedt og turde at se det at tabe i øjnene. Trial and error er frihed og vejen frem. Undgå de store fiaskoer ved at lave hundredvis af små fejltagelser (som gør lidt eller ingen skade) i stedet for. Her er hvordan du gør det i praksis:

  1. Definer din idé.

  2. Del din idé ind i mindre antagelser eller handlinger.

  3. Minimer dit tab.

  4. Evaluer dit tab og refokusér. Se på hvad du har vundet imens du har tabt.

Gå ud og fejl igen. Giv aldrig op.

Held og lykke. Du får brug for det.


Denne artikel er skrevet af Ivan Petkov, som er gæsteblogger fra gotwealth.net.