Årsafslutning betyder, at du afslutter dit regnskabsår ved at opgøre alle dine konti og deres status, så du er klar til efterfølgende at udarbejde et årsregnskab. Resultaterne af opgørelsen kaldes også primoposteringer, hvilket er afstemningen af aktiver og passiver. De fungerer som slutsaldoen i årsregnskabet og bliver overført til den kommende regnskabsperiode, hvor det bliver den første postering også kaldet startposteringen.
Men hvad er så forskellen på årsopgørelse, årsregnskab og årsafslutning?
Selvom de fire begreber lyder ens, så dækker de over forskellige emner. Årsopgørelsen viser, hvor meget du skal betale i skat, eller hvor meget du får tilbage. Årsregnskabet giver en årlig redegørelse for en virksomheds økonomiske status. Årsrapporten består af årsregnskabet, en ledelsesberetning m.m. Indholdet i årsrapporten afhænger af virksomhedsklassen. Årsrapporten indberettes 6 måneder efter årsafslutningen for små og mellemstore virksomheder. Årsafslutning er der hvor virksomheden afslutter regnskabsåret, og derfor afstemmer aktiver og passiver.
Hvad skal man være opmærksom på?
Når du skal lave årsafslutning for dit regnskab, skal du være opmærksom på, at din konto i dit regnskabsprogram stemmer overens med din bankkonto, da det er en forudsætning, at du har bogført alle indtægter og udgifter korrekt. Hvis du opdager, at dine konti ikke stemmer, har du glemt at bogføre en postering eller bogført forkert.
Hvornår laver man en årsafslutning?
Årsafslutningen laves efter dine behov, da tidspunktet kommer an på, hvornår du har lagt dit regnskabsår. Du skal dog være opmærksom på dine primoposteringer, da der er forskel på, hvornår de skal overføres til det kommende regnskabsår. De skal nemlig kun overføres, når du aflægger årsregnskab.
Hvad skal en årsafslutning indeholde?
Det afhænger af den enkelte virksomhed, hvilke punkter der skal tages med i årsafslutningen. Men hvis du er i tvivl om, hvad din årsafslutning skal indeholde, kan du downloade vores gratis guide til årsafslutning.
Husk, at Billy kan hjælpe dig med nemt at lave en komplet årsrapport, skatteregnskab og selvangivelse fra kun 1.645 kr. helt automatisk ved hjælp af Billy Årsregnskab. Læs mere om Billy Årsregnskab her.
Få overblik over din økonomi
I Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du får gratis support alle ugens 7 dage på både mail, telefon og chat.