Hvad er en CMO?

Hvad er en CMO?

En CMO (Chief Marketing Officer) er organisationens marketingchef. Marketingchefen er den øverste marketingansvarlige, og indgår i den øverste ledelse på linje med en CFO, CPO og andre c-suits. De refererer til CEO’en eller COO’en. 

Deres opgave, er, at markedsføre virksomhedens produkter og ydelser.

Men marketingchefen skal ikke kun skaffe leads eller bevidsthed…

De skal også holde på kunderne, forøge kundernes livscyklus og skabe aktive ambassadører for virksomheden (CRM - customer relationship management). 

Til at løse opgaven har CMO’en et marketingteam, som sikrer at strategien bliver eksekveret. Teamet består typisk af en række specialister - inden for projektledelse, konceptudvikling, marketingstrategi, content, grafisk design, SEO, web og social media m.fl.

CMO jobbet

Som CMO’ens ansvarsområder varierer fra virksomhed til virksomhed. Men de er altid kundernes repræsentant i virksomhedens øverste ledelse. Deres rolle, er, at skabe og drive en kundeorienteret kultur. 

Deres opgaver kan være, at: 

  • Eksekvere på forretningsmodellen inden for marketingområdet. I kølvandet på, at det følger stillingtagen til produkter og services, samt fokus på konkurrenterne i markedet.
  • Skabe forståelse af kundernes behov. Det skal bygge på data og analyse. I sidste ende skal det give indblik i, hvordan virksomheden skaber engagement og servicerer kunderne bedst muligt. 
  • Fokus på den proces nye kunderne oplever ved et køb. Og vi må selvfølgelig ikke glemme de eksisterende kunder. Her er deres livscyklus vigtig at få indsigt i. Alt viden om nye og eksisterende kunder skal bruges til at forudsige kundernes adfærd. 
  • Identificere og udnytte de muligheder digitaliseringen og teknologien giver. Det kan for eksempel være inden for machine learning, AI, robotics, AR, VR osv.
  • Idégenerere marketingtiltag som forbedre kundens oplevelse fra start til slut. En opgave som kører i loop igen og igen. 

CMO’en har altså en lang række opgaver og ansvarsområder med kunderne som det primære fokus. 

Hvilke kompetencer skal en CMO have? 

CMO’ens rolle bliver mere og mere vigtig i en organisation. De skal nemlig i højere og højere grad drive virksomhedens vækst i tæt samarbejde med CEO’en. Derfor er der også høje krav til deres kompetencer. 

De tre vigtigste kompetencer CMO’en skal kunne hive op af hatten:

  • Teknologi! Det er blevet afgørende for mange CMO’s at mestre de teknologiske muligheder. I deres team finder du en bred pallette af specialister med en teknisk baggrund fx webprogrammører, business intelligence specialister og media buyers. Netop derfor er forståelse for teknologien vigtig. CMO’en skal kommunikere, motivere og lede sit team med forståelse for medarbejdernes opgaver. Det kan de kun, når de kan tale samme sprog som medarbejderne.
  • Analyse, analyse og mere analyse. Igen er digitaliseringen inde i billedet. Det er netop digitaliseringen som sætter en stor fed streg under vigtigheden i en CMO’s analytiske egenskaber. I sidste ende skal deres skilles føre til optimerede kundeoplevelser, effektiv og målrettet marketing og høj ROMI (return on marketing investment). 
  • Fra analyse til innovation. Analyserne af virkomhedens performance og feedback fra kunderne giver CMO’en grundlaget for innovation - et vigtigt kort i kampen om markedsandele, vækst eller erobring af nye markeder. 

Listen med kompetencer kan blive lang. Det afhænger af hvilke opgaver CMO’en står overfor i den konkrete virksomhed.

Men hvad har de egentlig med i rygsækken, når de lander et CMO job?

De har…

En bachelorgrad eller kandidatgrad/ Master/ MBA

En 10 år lang erfaring inden for marketing eller forretningsudvikling

En ellere flere ledelsesroller, som de har varetaget i mindst tre til fem år

Nu tænker du måske… Uha, tunge drenge/piger. Og det er de også, for der skal fyldes godt på CV’et før det bliver til en CMO stilling. 

Hvad tjener en CMO? 

Det afhænger i høj grad af erfaring, virksomhedstype og virksomhedsstørrelse. 

I gennemsnit tjener en CMO omkring 65.000 kr. i månedsløn. Det giver en årsløn på ca. 7-800.000 kr.

I den lave ende kan lønningerne ligge på 35-40.000 kr. pr. måned, svarende til ca. en halv million kroner i årsløn.

I den høje ende af lønskalaen placerer årslønnen for en CMO sig på omkring 1 million kr. På månedsbasis er det omkring 80.000 kr. 

Det er en tydelig tendens, at CMO’s i bureauverdenen scorer de højeste lønninger. Men virksomhedens størrelse trækker også mod et højt lønniveau. Det samme gælder for erfaring og uddannelsesniveau. Jo mere erfaring og jo højere uddannelsesniveau, des højere løn.

I gennemsnit råder CMO’s over et marketingbudget på 5-7 milliarder kroner. Det store ansvar, som den øverste leder har inden for marketing, er altså med til at skrue op for lønniveauet i mange CMO jobs.

CMO’s og de mange andre c-suits

Definitionen af en CMO kan blive mere håndgribelig i reference til de andre ledere på executive niveau (c-suits). Derfor får du her et kort brief af CMO’s rolle i forhold til de andre ledelsesroller: 

  • CEO vs CMO: CEO’en (Chief Executive Officer) er virksomhedens øverste ledelse og refererer til bestyrelsen. CMO’en refererer typisk til CEO’en. Deres samarbejde bygger i høj grad på implementering af strategiske marketingtiltag. De sparer også med hinanden om den strategiske retning i forhold til kunderne.
  • COO vs CMO: COO’en (Chief Operating Officer) refererer til CEO’en. De har primært til opgave at eksekvere virksomhedens strategi på det mere operationelle niveau. CMO’en kan også refererer til COO’en. 
  • CFO vs CMO: En CFO (Chief Financial Officer) holder styr på virksomhedens finanser. På opgavelisten står der finansielle analyser og beslutninger. I forhold til CMO’en samarbejder de om marketingbudgetet og vurderinger af ROI. 

Nu har du fået en gennemgang af de mest typiske ledelsesroller i relation til CMO’en. Du kan dog falde over endnu flere titler på c-suit niveau. 

Det kan for eksempel være: 

  • CCO - Chief Communication Officer
  • CIO - Chief Information Officer
  • CVO - Chief Visionary Officer
  • CLO - Chief Legal Officer 
  • CQO - Chief Quality Officer
  • CTO - Chief Technology Officer 
  • CSO - Chief Sales Officer
  • CHRO - Chief Human Resource Officer 
  • CDO - Chief Digital Officer

… Og der er mange mange flere c-suit titler.

Fik du svar på dit spørgsmål?

Billy regnskabsprogram crying logoBilly regnskabsprogram logoBilly regnskabsprogram happy logo

Billy Regnskabsprogram og laptop frontpage billede

Få overblik over din økonomi

I Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du får gratis support alle ugens 7 dage på både mail, telefon og chat.