Nedskrivninger

Hvad er nedskrivninger?

Nedskrivninger er en økonomisk reducering af den pågældende virksomheds samlede værdi, når virksomhedens aktiver falder i værdi. Det betyder at der løbende skal holdes styr på, hvor meget din virksomhed er værd gennem de aktiver, den indbefatter.

Et eksempel kunne være en brugtvognsforhandler. Forhandleren vil have aktiver i sine brugte biler, hvis pris vil falde i værdi – eksempelvis over tid eller på grund af andre markedsfaktorer. Når/hvis disse aktiver er vurderet til at være faldet væsentligt i værdi, nedskrives de og er hermed mindre værd i det pågældende regnskabsår. Aktiver vil oftest falde i værdi helt naturligt, men det skal være et væsentligt værdifald, før varen skal nedskrives.

Forskel på nedskrivninger og afskrivninger

Lige som en nedskrivning, så relaterer afskrivning til en aktivs faktiske værdi. Hvor en nedskrivning er en reducering af den faktiske værdi af et aktiv fra det ene øjeblik til det andet, så fungerer en afskrivning som en gradvis reducering af et aktivs værdi. Afskrivninger bruges primært til at kunne fordele skattefradraget på aktivet ud over en længere periode. For at du kan afskrive et aktiv, skal aktivet dog have en tidsbegrænset økonomisk levetid, men samtidig leve længere end en regnskabsperiode.

Dette kunne for eksempel være en arbejdscomputer, du bruger til daglig, hvor man altså kan forvente, at den løbende vil falde i værdi, men samtidig holde i et par år – altså længere end en regnskabsperiode.

Et andet eksempel kunne være en elektronisk vare, der ikke kan blive solgt – den vil løbende falde i værdi, da elektronik generelt udskiftes hurtigt, men den vil samtidig anses for at have en anseelig værdi i længere tid end et enkelt regnskabsår.

Du kan læse mere om, hvordan du bogfører køb af elektronik i Billy Bogføringshjælp.

Hvad kan nedskrives?

Som udgangspunkt kan alle varer i en virksomhed nedskrives, så længe den pågældende vare er en del af, hvad virksomheden sælger eller bruger til dagligt. Hvis du er i tvivl, om en vare kan nedskrives, så tænk over, om varen er en naturlig del af din lagerbeholdning af varer, der normalvis sælges gennem din virksomhed eller den daglige drift. Hvis varen er det, så kan den nedskrives. En vare skal også nedskrives, hvis den går i stykker eller dens stand forværres tilstrækkeligt, da der ellers kan opstå et fejlagtigt billede af virksomhedens værdi.

Fik du svar på dit spørgsmål?


Få overblik over din økonomi

I Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du får gratis support alle ugens 7 dage på både mail, telefon og chat.