Rykker

Hvad er en rykker?

En rykker er en indsigelse om, at en tidligere udsendt faktura og det skyldige beløb ikke er blevet betalt rettidigt. For at gøre kunden opmærksom på at det skyldte beløb ikke er modtaget, kan det desværre blive nødvendigt at sende en rykker.

Hvornår kan man sende en rykker?

En rykker med rykkergebyr kan sendes i 3 omgange; 1.rykker, 2. Rykker og 3. Rykker. Som erhvervsdrivende kan hver rykker tillægges et rykkergebyr på højst 100 kr. inkl. moms. Mellem hver rykker med gebyr skal der gå minimum 10 dage. Hvis der ikke er tillagt gebyr for en rykker, kan man sende så mange man vil, dog uden at dette for modtager kan opfattes som chikane.

Hvis skyldner kommer med indsigelser efter sendte rykkere og ikke vil betale det skyldte beløb, må man ikke fortsat sende rykkere med gebyr. I dette tilfælde må du som virksomhed enten opgive kravet eller kontakte en advokat for videre forløb.

Såfremt det skyldte beløb ikke modtages, kan man føre det udstående beløb videre til inkasso, som herefter vil stå for inddrivelse. At få indfriet et skyldigt beløb kan derfor være en tidskrævende affære.

Fik du svar på dit spørgsmål?


Få overblik over din økonomi

I Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du får gratis support alle ugens 7 dage på både mail, telefon og chat.