CSR

Hvad er CSR?

CSR er forkortelsen af Corporate Social Responsibility, og er betegnelsen for virksomheders arbejde for at tage ansvar for diverse miljømæssige- og sociale problemer i omverdenen. En virksomhed benytter ofte sin CSR-politik som et markedsføringsværktøj til at fremstå som ansvarlige for omverdenen.

Hvad går Corporate Social Responsibility (CSR) ud på?

Hele tanken bag CSR er, at virksomheder tager del i ansvaret for omverdenen. På dansk vil det betegnes som ”virksomhedens samfundsansvar”. CSR har til formål, at skabe værdi og ansvar for fx virksomhedens interessenter og samfundet omkring det.

CSR kan fx være en virksomheds ansvar for, at deres producenter i Indien har acceptable arbejds- og lønforhold. Virksomheden skaber hermed værdi for deres samarbejdspartneres ansatte.

Et andet eksempel på CSR kan være, en produktionsvirksomhed som udleder deres affaldsstoffer på en fornuftig måde, og er mindst muligt til skade for miljøet.

Man ser i større grad benyttelse af CSR-principper i forbindelse med den øgede globalisering. Virksomheder driver produktion i lande, som ikke nødvendigvis har samme vilkår, som håndhæves i de større vestlige lande. Det er derfor essentielt, at virksomhederne selvstændigt stiller krav, når de pågældende regeringer ikke tager hånd om problemerne.

Det ses i større grad, at en god CSR politik kan benyttes til, at øge virksomheders konkurrenceevne og styrke deres image i forhold til forbrugerne. Særligt omtalt de seneste år, har været tøjselskabers produktion i mindre udviklede lande, som ikke har foregået under acceptable vilkår.

Det vil ofte være muligt hos større selskaber, at finde deres CSR politik på deres respektive hjemmesider.

Fik du svar på dit spørgsmål?


Få overblik over din økonomi

I Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du får gratis support alle ugens 7 dage på både mail, telefon og chat.