Omkostninger

Hvad er omkostninger?

Omkostninger er udgifter, der har været nødvendige for at opnå en periodes indtægter. I resultatopgørelsen vises omkostningerne ekskl. moms. En virksomheds samlede omkostninger består af variable omkostninger og kapacitetsomkostninger .

Her er et par eksempler på forskellige typer omkostninger:

  • Vareforbrug
  • Produktionsomkostninger
  • Råvare
  • Salgsomkostninger
  • Husleje
  • Løn
  • Administrationsomkostninger
  • Bilomkostninger
  • Afskrivninger
  • Finansielle omkostninger f.eks. renteomkostninger

Bogføring af omkostningerne afhænger af, om det er variable omkostninger eller kapacitetsomkostninger.

I Billy Bogføringshjælp kan du læse mere om, hvordan du bogfører for eksempel en elregning, husleje, lønadministration, bilomkostninger og vareforbrug.

Hvad er forskellen på variable omkostninger og kapacitetsomkostninger?

Som hovedregel er variable omkostninger direkte forbundet med omsætningens størrelse. Det er altså de omkostninger, som svinger i takt med produktion og salg f.eks. vareforbrug og fragt af varer.

Modsat er kapacitetsomkostninger de omkostninger, der ikke afhænger af omsætningen f.eks. administration, løn og husleje. Det er altså de faste omkostninger, som er forbundet med driften af virksomheden, og som ikke afhænger af salgets størrelse.

Fik du svar på dit spørgsmål?


Få overblik over din økonomi

I Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du får gratis support alle ugens 7 dage på både mail, telefon og chat.