Pil tilbage til Billypedia

Værdiansættelsesmetode

Hvad er en værdiansættelsesmetode?

Hvad er en værdiansættelsesmetode?

Med en værdiansættelse fastsætter du værdien af en virksomhed eller et produkt, der skal sælges. Når man køber til værdiansættelsens værdi, køber man en rettighed: nemlig rettigheden til at sælge disse produkter. Køber man en virksomhed, har man retten til at bruge virksomhedens navn, koncept og produkter 100% og have det fulde ansvar for dens udvikling.

Der findes to primære værdiansættelsesmetoder: den kvantitative og den kvalitative. Med en værdiansættelse skal man huske, at der er tale om at finde frem til en “fair markedspris”. Det duer derfor ikke at sætte værdiansættelsen skyhøjt, blot fordi det er det beløb man står og mangler i virksomheden.

Kvantitativ værdiansættelse

Når værdiansættelsen beregnes kvantitativt, beregnes værdien af virksomheden eller produktet direkte i kroner og ører. Dette kan gøres på 3 forskellige måder:

Markedsmetode:

Med en markedsbaseret metode, undersøger man hvad et lignende forhold eller rettighed værdiansættes til andre steder. Metoden kan være besværlig i forhold til varemærker og rettigheder, da der ofte kan være unikke faktorer, der spiller ind. Derfor anvendes denne metode bedre til værdiansættelsen af en virksomhed.

Indkomstmetode:

Indkomstmetoden er ideel til at udregne både en rettighed og værdiansættelsen af en virksomhed. Her foretages der en vurdering af, hvilke økonomiske muligheder rettigheden kan give i fremtiden. Der skal ikke sammenlignes med andre, og der fokuseres på hvilket potentiale din rettighed har.

Omkostningsmetode:

Her udregnes det hvor meget rettigheden er værd i forhold til hvis en potentiel køber selv skulle fremstille rettigheden. Der tages derfor ikke højde for den unikke ide eller koncept, men blot omkostningerne og konkurrencedygtigheden i konceptet. Denne metode kan typisk kun benyttes til at værdiansætte en virksomhed. Metoden er nemlig ikke særlig brugbar til at udregne rettigheder eller immaterielle rettigheder.

Kvalitativ værdiansættelse

Når der værdiansættes kvalitativt, vurderes virksomheden eller produktets værdi på en skala frem for at blive vurderet i kroner og ører. Denne værdiansættelse er effektiv til at vurdere rettighedens styrke, dækning og brugbarhed. Det kan derfor være den ideelle metode at vælge, når det skal vurderes hvorvidt man vil købe, sælge eller udlicensere en rettighed. Man kan ikke anvende kvalitativ værdiansættelse til at vurdere værdien af en virksomhed.

En kvalitativ værdiansættelse foretages via en IP Evaluering. Dette er blevet vedtaget ved patent- og varemærkestyrelsen. Der findes både IP evaluering til patent, varemærke og design.

Værdiansættelse af virksomhed

Værdiansættelse er relevant i forhold til, når du søger investorer eller når du skal købe eller sælge en virksomhed. Denne viser nemlig den potentielle vækst virksomheden kan skabe. Dog er det vigtigt at der foretages en yderst realistisk værdiansættelse, som kan begrundes med tidligere omsætning eller markedsanalyser.

I mange tilfælde vil værdiansættelsen være forbundet med subjektive vurderinger, for eksempel den følelsesmæssige relation til virksomheden eller drømme om virksomhedens potentiale. Derfor er det vigtigt at værdiansættelsen også grunder ud i noget objektivt, heriblandt årsregnskab og diverse vurderinger af professionelle.

Fik du svar på dit spørgsmål?


Billy Regnskabsprogram og laptop frontpage billede

Få overblik over din økonomi

I Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du får gratis support alle ugens 7 dage på både mail, telefon og chat.