Værdikæde

Hvad er en værdikæde?

Udtrykket værdikæde bliver tit brugt om modellen udarbejdet af Michael Porter i 1998. Den engelske betegnelse for værdikæde er value chain. En værdikæde består af 9 elementer, og skildre en virksomheds interne forhold, og hvordan igennem en lang række aktiviteter en virksomheds konkurrencedygtighed skabes. I sidste ende skal disse aktiviteter så skabe værdi for kunden.

Det smarte ved værdikæden er, at man på den måde kan analysere aktiviteterne enkeltvis og således blive opmærksom på hvilke aktiviteter som skaber værdi og hvilke som eventuelt skal forbedres.

De 9 elementer eller aktiviteter som værdikæden består af opdeles i 5 primære og 4 støtte.

De 5 primære aktiviteter er:

  • Indgående logistik
  • Produktion
  • Udgående logistik
  • Markedsføring og salg
  • Service

De 4 støtteaktiviteter er:

  • Virksomhedens infrastruktur
  • Menneskelige ressourcer (HR)
  • Teknologi
  • Indkøb

Både primær aktiviteterne og støtteaktiviteterne, og det sammenspil der er imellem dem, afgør, hvor konkurrencedygtig en virksomhed er.

Fik du svar på dit spørgsmål?


Få overblik over din økonomi

I Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du får gratis support alle ugens 7 dage på både mail, telefon og chat.