Sådan bliver du selvstændig konsulent – Trin for trin: Trin 2

Forfatter:Christian Wintcentsen
Udgivet:14. juli 2025
Opdateret:14. juli 2025
Læsetid:1 minut

Denne artikelserie er skrevet i et samarbejde mellem Billy og The Ramp, med formålet om at gøre det så nemt og simpelt at komme igang med livet som selvstændig konsulent, som muligt.

At spring ud som selvstændig konsulent kan være en fantastisk rejse med frihed, fleksibilitet og muligheden for at være din egen chef, men før du kaster dig ud i det eventyr, er der nogle vigtige ting, du skal have styr på.

Her guider vi dig trin-for-trin gennem tre centrale områder, over tre forskellige artikler:

1. Valg af virksomhedsform

2. Aftaler med kunderne - Denne artikel

3. Hvordan du beskytter dig selv og din forretning undervejs

Kom i gang gratis med Billy

Billy tilbyder, i samarbejde med The Ramp, gratis oprettelse af alle typer af virksomheder og selskaber.

Fortrolighed og rettigheder: Ofte deler kunder fortrolige oplysninger med en konsulent. Det kan være fint at have en klausul om fortrolighed (at du behandler deres data/oplysninger fortroligt). Omvendt, hvis du leverer noget kreativt eller et koncept, hvem ejer så rettighederne til det? Tænk over at få sådan noget med, hvis det er relevant i din branche.

Brug af underleverandører: I nogle typer opgaver kan det give mening at benytte sig af en underleverandør til større eller mindre dele af en opgave. Her er det vigtigt, at man fra kunden har en accept af dette. Stil dig selv spørgsmålet; er det her noget jeg kan løse helt alene, eller forventer jeg at inddrage nogen, som er nødt til at fortælle min kunde om? Nogle kunder vil ofte have mulighed for at kunne godkende en underleverandør på forhånd, så det kan være godt at få forventningsafstemt inden. 

Databehandling: I mange samarbejder vil man ofte skulle behandle data på vegne af sin kunde. I nogle tilfælde er det måske endda det hele arbejdet går ud på. Skal man eksempelvis være med til at lave en analyse af ens kundes oplysninger, og indeholder disse oplysninger personhenførbare oplysninger, er det nødvendigt at få lagt fast, hvilke typer af rolle man hver især har i samarbejdet og får udarbejdet de nødvendige dokumenter i den forbindelse. Det kunne for eksempel være en databehandler aftale. 

Generelle handelsbetingelser

Derudover kan du med fordel have et sæt generelle handelsbetingelser for din konsulentforretning. Handelsbetingelser er et sæt standardvilkår, der gælder for alle dine aftaler – lidt ligesom “det med småt”, som du kan henvise til hver gang, så du slipper for at skrive det hele forfra.

Det kunne indeholde ting som: betalingsbetingelser (f.eks. rente ved for sen betaling), ansvarsbegrænsning (mere om det nedenfor), oplysning om erhvervsansvarsforsikring, hvordan uenigheder skal håndteres (fx mediation eller dansk ret, hvis det går helt galt) osv.

Hvordan bruger man handelsbetingelser?

Typisk vedlægger man dem som bilag til tilbud eller kontrakten, eller henviser til dem på sin hjemmeside. For eksempel kunne du have dine handelsbetingelser liggende på din hjemmeside, og i hvert tilbud du sender til en kunde skriver du “Vores samarbejde er i øvrigt omfattet af [DIT FIRMA]s generelle handelsbetingelser, som vedhæftet”. Så ved kunden præcis, hvilke regler der gælder for samarbejdet. Det giver et professionelt indtryk, at du “har styr på dine ting”, og det kan redde dig juridisk, hvis der opstår tvivl – for så kan du altid pege på jeres aftale og betingelser.

Husk: En kontrakt behøver ikke være på 10 tætskrevne sider af juridisk tekst. Den kan sagtens skrives i et lettilgængeligt sprog. Det vigtigste er, at I begge forstår og er enige om indholdet inden I går i gang. Der findes mange gratis skabeloner for konsulentaftaler, som du kan tage udgangspunkt i, men sørg for at tilpasse dem til din egen forretning. Og når begge parter har skrevet under (eller accepteret via e-mail), så gem aftalen et sikkert sted. Du vil takke dig selv senere, hvis der opstår spørgsmål om hvad I egentlig aftalte fra start.

  • Sådan bliver du selvstændig konsulent – Trin for trin: Trin 1
  • Selskabsstiftelse: Kom godt fra start
  • Sådan får din webshop en stærk position online
  • Få overblik over din økonomi

    I Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du kan få support alle ugens 7 dage både på mail, telefon og chat.

    Prøv Billy gratis i 30 dage