Hvad er betalingsbetingelser?

Hvad er betalingsbetingelser?

Betalingsbetingelserne beskriver blandt andet, hvor lang tid kunden har til at betale, hvordan kunden skal betale eller om eventuelle renter vil påføres, hvis kunden ikke betaler til tiden.

Det er vigtigt, at du tydeligt angiver betalingsbetingelserne overfor dine kunder, så du undgår eventuelle uoverensstemmelser.

Når du sælger en vare eller ydelse, er det vigtigt, at du har gjort det klart overfor kunden, hvornår og hvordan kunden skal betale. På den måde undgår du, at kunden først betaler sent eller i værste fald slet ikke betaler.

Eksempler på betalingsbetingelser

Det er helt op til dig, hvordan dine betalingsbetingelser skal se ud. Nogle virksomheder har brug for at få forudbetaling fra deres kunder. Andre kan sagtens give deres kunder en længere betalingsfrist.

Hvordan dine betalingsbetingelser skal se ud kommer altså an på, hvad der fungerer bedst i din virksomhed.

Du kan få inspiration til udarbejdelse af dine betalingsbetingelser ud fra følgende eksempler:

Få forudbetaling

Det bedste for dig og din virksomhed ville være at få forudbetalt regningen for dit produkt eller udførte arbejde. På den måde kan du sikre dig, at kunden betaler, og du får dine penge. Dog vil kunden ofte ikke være med til at forudbetale regningen, da det vil være forbundet med en stor risiko for kunden.

Sommetider kan det være en god idé at kræve forudbetaling, hvis kunden førhen ikke har betalt til tiden eller har andre økonomiske udfordringer.

En mere spiselig betingelse for forudbetaling, er, at kunden betaler 50 pct. upfront. På den måde deler I risikoen.

Kontant ved levering

Når en vare betales ved levering eller afsendelse, så kaldes det kontant betaling. Det er typisk webshops, butikker og cafér.

Kontant betaling kan dog også være, det man kalder ‘netto 8 dage’. Her har kunden 8 dage til at betale fra ydelsen er leveret. Det er især brugt ved større opgaver. Det kan være en god idé, at anføre en konkret dato om 8 dage. På den måde er kunden ikke i tvivl om betalingsfristen.

Ratebetalinger

Når du stiller en betingelse om betaling i rater, så vil det typisk være større projekter som strækker sig over en længere periode.

Det vigtige er…

At du definerer tydeligt hvornår, hvordan og hvor meget, der skal betales for hver rate. Det kan for eksempel være, at du bygger et website for en kunde:

  1. rate: xx kr. ved bankoverførsel inden for xx dage, når backend er klar
  2. rate: xx kr. ved bankoverførsel inden for xx dage, når frontend er klar
  3. rate… osv. osv.

Abonnement

Når virksomheden har en ydelse, som kører på måneds eller årsbasis, så vil abonnementsbetalinger være oplagt. Det kan fx være abonnement på mobil, fitnesscentre eller et regnskabsprogram.

Kunden skal vide:

  • hvilke betalingsmetoder, de kan vælge fx dankort, visa eller mobilepay.
  • om der er gebyrer
  • om der er prisændringer på vej
  • hvad bindingsperioden er. I bindingsperioden er kunden forpligtet til at betale for ydelsen. En bindingsperiode kan maximalt vare fra 6 til 12 mdr. Det afhænger af type ydelse.

Som virksomhedsejer kan du bedre sikre dig rettidige betalinger med PBS. Du har lov til som virksomhedsejer, at tilmelde kunden PBS uden kundens samtykke.

Åben kredit

Her har du den største kreditrisiko, når det kommer til betaling for dine ydelser. Du leverer ydelsen før kunden har betalt. Ofte er det faste leveringer, som foregår løbende op til et fastsat loft for kredit.

Inkasso

Når det går galt, og du ikke modtager betalingen fra en kunde, så skal rykkeren hives op af lommen. Jo hurtigere du hiver den frem efter den overskredne betalingsfrist, des bedre likviditet sikrer du virksomheden.

Typisk er en betalingsfrist på 8 dage. Her er kutyme, at der rykkes for betalingen dagen efter eller inden for 30 dage.

Ignorerer kunden gentagende rykkeren eller glemmer at betale den, så må regningen ende hos inkasso.

Fik du svar på dit spørgsmål?

Billy regnskabsprogram crying logoBilly regnskabsprogram logoBilly regnskabsprogram happy logo

Få overblik over din økonomi

I Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du får gratis support alle ugens 7 dage på både mail, telefon og chat.