Likviditetsbudget

Hvad er et likviditetsbudget?

Et likviditetsbudget er en liste over din virksomheds ind- og udbetalinger. Formålet med et likviditetsbudget er, at du hver måned kan finde ud af, om du har modtaget nok indtægter til at betale dine regninger. Det giver udtryk for din virksomheds likviditet, og om den er god eller dårlig.

Hvad bruger jeg et Likviditetsbudget til?

Når du driver virksomhed, er det svært at fastlægge et mønster for, hvordan dine indtægter og udgifter udformer sig i løbet af måneden. Hvis du løbende holder oversigt over din virksomheds likviditet, kan du undgå perioder med en lav likvid beholdning.

Hvis du en måned har lav likviditet i din virksomhed, kan du påvirke likviditeten på flere måder. Du kan bl.a. skære ned i dine udgifter, søge om at få forøget din kassekredit eller sørge for, at der kommer en større indtjening.

Et likviditetsbudget er kendetegnet ved, at indtægter og udgifter fremgår i den måned, de bliver betalt, og ikke hvornår de bliver budgetteret. Hvis en faktura er budgeret til betaling 1. juli plus 30 dage, så vil det i likviditetsbudgettet fremgå under august.

Hjælp af revisor eller bank

Det kan være svært at gennemskue, hvornår de forskellige beløb skal fremgå i dit budget, da det ikke er sat op på samme måde som fx dit driftsbudget.

De fleste virksomheder får hjælp af enten deres revisor eller bank til at lave et korrekt likviditetsbudget. De har ofte erfaring med den slags budgetter, og kan hjælpe dig med en oversigt over din likviditet. Hvis du har behov for hjælp, kan Billy hjælpe dig med at finde en revisor.

Fik du svar på dit spørgsmål?


Få overblik over din økonomi

I Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du får gratis support alle ugens 7 dage på både mail, telefon og chat.