5 konkrete tips til at undgå dårlige betalere

Morten Holst Henriksen

29. august 2018

I dette blogindlæg fortæller gæsteblogger Morten Holst Henriksen fra Debito om, hvordan du undgår dårlige betalere og sparer tid og besvær på inkasso.

Som virksomhed har man uden tvivl oplevet, at en eller flere fakturaer ikke blev betalt. Måske blev den betalt for sent – måske blev den aldrig betalt.

Årsagerne kan være mange, og ofte skyldes en manglende betaling ikke en dårlig betaler, men en ren og skær forglemmelse fra debitor.

Det her indlæg vil give dig 5 konkrete gratis tips til, hvordan du undgår dårlige betalere – og dermed at skulle bruge tid på inkasso og lignende.

1) Vær påpasselig, når skyldner går over åen efter vand

Et gammelt ordsprog lyder, at man ikke skal gå over åen efter vand. Altså at man går langt efter noget, der kunne gøres tættere på.

Går en ny kunde over åen efter vand, når de køber igennem din virksomhed, skal du være på vagt. For et karakteristika ved en dårlig betaler er netop det faktum, at de typisk handler langt væk fra deres bopæl – ofte fordi de har brændt deres broer i lokalområdet.

Sælger du en nogenlunde standardvare, man kan få i enhver større by, og er kunden kørt langt for at handle netop hos dig, bør du være opmærksom på kunden, og især med den kredittid du giver.

2) Kontant betaling til alle nye kunder

Mange virksomheder har til tider et alt for løst forhold til deres kreditpolitik, et forhold der kan være ekstremt farligt for virksomhedens likviditet, når en debitor misligholder sit krav.

I mange brancher er det kutyme at give kredit, typisk i bygge- og anlægsbranchen, hvor kredit på helt op til 30 og 60 dage ikke er ualmindeligt – og er virksomhedens likviditet stærk nok, er det også en fed tjeneste at kunne tilbyde.

Vi ser desværre alt for mange sager der sendes til inkasso, grundet en for løs politik omkring inkasso. Vores antagelse er, at 7 ud af 10 sager sendt til inkasso kunne være undgået, såfremt kunden ikke får kredit fra første handel.

Kredit bør derfor altid gives varsomt, og kun til de kunder man har handlet med længe. Om end dette fortsat ingen garanti er for at undgå inkasso helt.

3) Løbende betaling og betaling upfront

Rigtig mange virksomheder, især inden for byggebranchen, har problemer med dårlige betalere og dermed også mange sager til inkasso. Løsningen her er, at virksomhederne i stigende grad gør brug af en form løbende betaling. Løsningerne er mange, men en mulighed kunne være ud fra færdiggørelsesgraden af byggeriet – måske opdelt i 3 eller 4 betalinger.

En anden løsning er, at virksomheder i stigende grad gør brug af en upfront betaling. En upfront betaling viser en vis form for seriøsitet fra begge parter (debitor og kreditor) og viser commitment fra dag 1. Derudover minimerer du som virksomhed en del af dit tab især i brancher, hvor der er materialeforbrug eller lignende.

Vi ser ofte, at folk helt undgår inkasso og dårlige betalere ved at forlange en upfront betaling på bare 10 %.

4) Opdater mindst en gang årligt jeres kredit- og rykkerpolitik

Som inkassofirma oplever vi ofte, at rigtig mange større virksomheder har rigtig godt styr på deres interne procedurer for både rykkere og kredit – men også generelt hvordan deres debitorer håndteres med inkasso. Det modsatte gør sig desværre gældende for rigtig mange små- og mellemstore virksomheder, hvor mange helt eller delvist ingen politik har for hverken kredit, rykker og inkasso.

Vi anbefaler, at virksomheden tager stilling til følgende og gerne reviderer det mindst en gang om året (afhængig af virksomhedens størrelse):

  • Hvem får kredit?
  • Hvor meget kredit er en sælger bevilliget til at kunne give?
  • Hvornår henvender vi os første gang til en skyldner for manglende betaling?
  • Hvor mange rykkere sender vi ud?
  • Hvornår overdrager vi sagen til inkasso?

5) Lav et grundigt tjek på din kunde

Du har som virksomhed i dag rigtig mange gode muligheder for at lave et baggrundstjek på en ny kunde – og på den måde forsøge at undgå at kunden bliver dårlig betaler i din forretning.

Du behøver hverken være uddannet revisor eller økonom med speciale i virksomhedsøkonomi for at få et indblik i en virksomhed, personerne bag virksomheden og hvordan det overordnet går med virksomheden. Internettet har mange fantastiske og gratis løsninger, bl.a. CVR og PROFF, men også en simpel Google søgning kan afværge rigtig mange virksomheder for at få en dårlig betaler ind som ny kunde.

Min vurdering er, at med en simpel søgning på netop CVR, PROFF og Google vil du kunne sortere 30-40 % af dine dårlige betalere fra og dermed helt eller delvist undgå inkasso.

Din kreditpolitik bør naturligvis afspejle det din søgning finder – har virksomhedens ejer mange lukkede selskaber på samvittigheden? Eller har virksomheden haft negativ egenkapital og overskud de sidste mange år? Så kan du enten vælge helt at afvise kunden – eller indrette din kreditpolitik herefter.

Automatiske Rykkere

Vidste du, at du kan sende Automatiske Rykkere med Billy? Som en del af dit Billy-abonnement kan du let sende rykkere til dine kunder. Du kan vælge imellem tre forskellige rykkerflows til dine kunder, og du er selvfølgelig sikret en juridisk korrekt rykkerprocedure. Du kan læse meget mere om løsningen her.