5 trin: Her er opskriften på et sundt og holdbart cash flow

Dato:28. juli 2021
Læsetid:5 minutter

Har du flere udgifter end indtægter i din virksomhed? Og kniber det med at betale din virksomheds regninger? Eller er du ny til det med cash flow

Så er du havnet det helt rette sted. Her på bloggen får du nemlig den bedste opskrift på, hvordan du får et sundt og holdbart cash flow med 5 simple trin. 

Men først skal vi lige en tur forbi, hvad cash flow egentlig er for en størrelse:

Hvad er cash flow?

Cash flow (også kaldt for pengestrøm) er den strøm af indbetalinger og udbetalinger, din virksomhed har. Har har du fere indbetalinger end udbetalinger, har din virksomhed et positivt cash flow. Har du flere udbetalinger end indbetaling, er der omvendt tale om et negativt cash flow. 

Et cash flow har stor betydning for, om din virksomhed tjener penge eller taber penge. Faktisk kan din virksomhed godt have succes på papiret og samtidigt tabe penge. 

Det er ikke unormalt, hvis din virksomhed har et negativt cash flow i opstartsfasen. Du vil nemlig have en del udgifter i forbindelse med at få stablet din forretning på benene, samtidigt med at du endnu ikke tjener penge ind. Men her er det ligeså vigtigt, at du får styr på dit cash flow, så du ikke senere havner i økonomiske vanskeligheder. 

Her er vores bedste opskrift på, hvordan du får styr på dit cash flow:

1. Lav en cash flow-model

En økonomisk model er allerførste skridt på vejen til at få styr på din virksomheds cash flow. 

Med en økonomisk model får du overblik over alle dine indtægter og udgifter, så du kan holde øje, så snart det begynder at gå skævt. 

Inkludér historisk information, hvor du kan, for at få et realistisk billede af, hvor meget du bruger og hvor hurtigt du bliver betalt. 

Du bør som minimum indtaste resultater hver måned, men i perioder, hvor økonomien er stram, skal du opdatere modellen oftere. På den måde undgår du negative overraskelser. Med en simpel søgning på Google kan du finde mange gode eksempler på cash flow-modeller, der er nemme at komme i gang med.

2. Modtag forudbetaling

Få dine kunder til at betale forud. Det kan spare dig for både tid og kræfter. 

Forudbetaling er en sund løsning, når du vil undgå kunder, der hverken kan betale i tide eller betale i det hele taget. 

Er det ikke muligt med forudbetaling i din virksomhed? Så skal du kommunikere nogle klare betalingsbetingelser, hvor du beskriver, hvor lang tid kunden har til at betale. 

Din betalingsfrist skal helst ikke være mere end 7 dage efter kundens køb, så du ikke skal vente for længe på at modtage betaling. 

Husk, at hver dag tæller – selv få dages forbedring i dit gennemsnit kan gøre en stor forskel for dit cash flow.

Læs mere: Sådan får du hurtigere betaling

3. Lang betalingsfrist på gæld

Som virksomhedsejer har du udgifter til fx leverandører, der hjælper dig med at drive din forretning. 

Forsøg med at forhandle dig til gode betalingsbetingelser hos dine leverandører. 

Dit mål bør altid være den længst mulige betalingsfrist, da dine penge dermed arbejder for dig i stedet for dine kreditorer

Forsøg at få betalingsfrister på fx 45 eller 60 dage – det værste der kan ske, er at du får et nej. 

Selv hvis du tidligere har fået et nej, kan du vente et par måneder og prøve igen – ændringer i ledelsen, eller blandt de ansatte, hos leverandøren kan også samtidig ændre, hvad virksomheden er villig til at gå med til. 

Det er derfor værd at forsøge igen senere, hvis du får et afslag første gang. Måske du har lagt tilstrækkeligt mange ordrer hos dem, til at de ser dine forslag med friske øjne.

4. Kredit skal være velovervejet

Mange selvstændige har ikke nogen gennemgående politik i forhold til, hvor og hvornår de giver kredit til deres kunder. Hvad har det med cash flow at gøre? Alt!

Selvstændige kan ofte løbe ind i problemet med manglende betaling fra kunder. Det er penge, du mangler i din forretning, som samtidigt er svær at inddrive igen. 

I sidste ende er det dine penge, det handler om – og de skal hentes hjem.

En god kreditpolitik kan hjælpe dig med at skabe en god procedure for, hvordan du får din betaling. Har du ikke en kreditpolitik, så lav en.

Skriv den ned og hold dig til den. Hvis du vælger at give kredit, så sørg for at det beløb, du giver, også giver mening i forhold til, hvor vigtig kunden er for din virksomhed. 

Sørg for at holde overblik over, hvor hurtigt dine kunder betaler og hvad, dine kunder skylder dig. 

5. Påmind din kunde

Hvis en fast kunde har tendens til at betale for sent, kan du med fordel ringe til dem for at give dem en påmindelse et par dage efter, du har sendt en faktura. Så er du sikker på, at kunden har modtaget fakturaen – og du kan samtidig påminde kunden om betalingsfristen. 

Mangler du betaling fra en kunde, er det vigtigt at handle hurtigt. Ring til dem dagen efter betalingsfristen for at tjekke op på status for betaling.Og til sidst, hold op med at give mere kredit, hvis en kunde allerede er bagud med betalingerne for din kreditpolitik. 

Når en kunde forstår alvoren i at overholde betalingsfristen, er der større sandsynlighed for, at de betaler til tiden.

Hvis du ikke følger op på din kunde, når en betalingsfrist er overskredet, sender du et signal om, at det er okay ikke at betale i tide hos dig.  Har din kunde først fået dette indtryk af din virksomhed, kan det blive svært at få kunden til at ændre adfærd og betale til tiden fremadrettet.

  • Grundlæggende regnskabsføring - 3 emner du skal forstå
  • Årsregnskabets øvrige oplysninger for selskaber - hvad skal du være opmærksom på?
  • Virksomhedsskat – få indblik i det her