Virksomhedsmodellen

Virksomhedsmodellen Virksomhedsmodellen

Din virksomhedsmodel viser vejen til hjertet af dit foretagende. I denne del af den overordnede plan kan skribenten fortælle historien om, hvordan virksomheden kom til verden og hvordan den vil opnå succes. Virksomhedsmodellen bevæger sig en smule ind over værditilbuddet, men hovedsagligt skal den give en detaljeret beskrivelse af, hvordan virksomheden vil fungere.

I denne del har man også en fantastisk mulighed for at demonstrere en solid viden om markedet og markedsmuligheder og fortælle hvordan virksomheden vil udnytte disse muligheder for at skabe succes.

En god og ordentlig virksomhedsmodel bør definere og vise:

  • Hvordan virksomheden vil levere værdi
  • Hvordan forbrugerne vil blive motiveret til at købe denne værdi
  • Hvordan disse salg vil føre til tilstrækkeligt og bæredygtigt overskud

Det er vigtigt at udarbejde en god virksomhedsmodel som del af forretningsplanen for at skabe en stærk og positiv forbindelse til den, der læser planen, men selve udarbejdelsen har også en anden vigtig funktion. Den færdige virksomhedsmodel vil være et stabilt referencegrundlag i beslutningsprocesser og i den daglige drift, når virksomheden er etableret og i gang. Virksomhedsmodellen er – eller bør være – en vejviser både for ledere og medarbejdere.

En gennemarbejdet virksomhedsmodel kan også være med til at bane vejen for fremtidige muligheder – forudsat at den på en fornuftig og fremsynet måde tager højde for, hvor markedet er på vej hen og ikke blot hvor det er lige nu.

Blå billy bog

Få guiden som e-bog

Jeg accepterer Billys betingelser for opbevaring af personoplysninger
broom

Der findes flere forskellige typer af virksomhedsmodeller, overordnet set er meningen med dem dog den samme. Her er et par eksempler på virksomhedsmodeller:

Samlet virksomhedsmodel
En samlet virksomhedsmodel består af en gruppe af ligesindede individer og virksomheder, der samler deres idéer og ressourcer med det formål at skabe gradvist stigende værdi for alle gruppens medlemmer. Et eksempel på dette kunne være en virksomhedsmodel for et atletikstadium, der tilbyder kampbaner, træningsområder og faciliteter og serviceydelser (som fx parkering, billetsalg, adgang, osv.) i forbindelse med forskellige sportsaktiviteter.

Traditionel handel/e-handel
Denne model kombinerer den traditionelle form for handel (offline) med e-handel eller online marketing, salg og levering. Denne type virksomhedsmodel bliver mere og mere fremherskende. Et eksempel på en ren traditionel model kunne fx være en detailforretning. Forretningen er måske at finde online, men tilbyder ikke online salg eller levering. I dag er der mange detailforretninger, der bibeholder deres fysiske tilstedeværelse og drift, samtidig med at de udvikler en stærk tilstedeværelse online med marketing, salg og leveringsmuligheder for at drage fordel af det stigende antal forbrugere, der foretrækker at handle online.

Fjern mellemmanden
Når man fjerner mellemmanden i en virksomhedsmodel, får man samtidig mulighed for både at tilbyde sine kunder mere konkurrencedygtige priser og skabe større overskud for alle de tilbageværende parter. Det gør som regel også det hele mere simpelt – hvilket næsten altid er bedre. Af samme årsag bliver denne model mere og mere populær. Der er dog en hage ved det, for selvom potentialet for overskud er større, så kan risikoen også ryge betydeligt i vejret – hvilket er noget man skal tage med i sine overvejelser, når man skal beslutte, om dette er den bedste model for en given virksomhed. Denne model bruges i høj grad i online virksomheder, der sælger direkte til kunden.

Direkte salg
Med denne model markedsfører og sælger virksomheden direkte til forbrugeren. Dette indebærer, at skabe direkte kontakt til forbrugerne gennem demonstrationer, events eller præsentationer enten hjemme hos den potentielle kunde eller i dennes virksomhed.

Franchise-modellen
Franchising er kort og godt en måde hvorpå man kan udnytte den succes, som en virksomhed har opnået med deres virksomhedsmodel og bruge den til at skabe sin egen succes. Så simpelt er det. Dette er attraktivt for franchisetageren, da personen får mulighed for at opbygge en virksomhed, samtidig med at han eller hun undgår mange af de risici og barrierer, der er forbundet med at starte fra bunden. Det er i franchisegiverens bedste interesse at sørge for, at franchisetageren har alle de redskaber han/hun skal bruge for at skabe succes, for i sidste ende vil franchisetagerens grad af succes påvirke franchisegiverens brand direkte.

Freemium-modellen
Freemium er et produkt eller en service i høj efterspørgsel, som tilbydes gratis til forbrugeren. Med freemium-modellen tilbyder virksomheden en basal, men værdifuld service gratis for at få kunder ind i butikken. Idéen med det er, at kunden på et senere tidspunkt enten vil få behov for, eller ønske at opgradere til, den mere avancerede service, som virksomheden tilbyder og med glæde betale for at få den - hvilket skaber omsætning og overskud.

Få overblik over din økonomi

I Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du får gratis support alle ugens 7 dage på både mail, telefon og chat.