Værditilbud

forretningsplan og værditilbud forretningsplan og værditilbud

Værditilbuddet er det næste vigtige element, der skal indgå i forretningsplanen. Kort fortalt er et værditilbud et løfte – en redegørelse for den værdi kunden får, når han køber et produkt eller en service. Et velformuleret værditilbud gør den potentielle køber sikker på, at han faktisk vil få den værdi, han er blevet lovet.

Hele idéen med et værditilbud er den samme for både produkt-og serviceorienterede virksomheder. Tilbyder virksomheden flere forskellige produkter og/ eller serviceydelser, kan og bør der være et værditilbud for hver af disse.

Man kan også tilføje et værditilbud for selve virksomheden – dvs. en redegørelse for den værdi, som alle vil få, blot ved at handle med virksomheden.

Det, at udarbejde et værditilbud, skal man tage ret alvorligt. Det er ikke svært at sætte sig ind i, at et oprigtigt og spændende værditilbud er helt afgørende for salg. Hvis man oveni det kan udforme et fornuftigt værditilbud i de tidlige stadier af virksomhedens opstart, så kan det have en kæmpe indflydelse på udformningen resten af forretningsplanen.

Blå billy bog

Få guiden som e-bog

Jeg accepterer Billys betingelser for opbevaring af personoplysninger
broom

Værditilbuddet skal indeholde de faktorer, der gør produktet eller servicen unik.

Eksempel: ”RunFast Shoes has skabt verdens bedste løbesko, der er designet med tanke på nutidens løbeentusiast. Udviklingen er i topklasse og den højteknologiske konstruktion i højeste kvalitet har skarpt fokus på detaljerne. Alt dette tilsammen giver brugeren en løbeoplevelse uden sammenligning samt bedre beskyttelse mod skader. Faktisk har tests vist, at RunFast Shoes giver løberen 58% mere komfort gennem skoens levetid i forhold til vores nærmeste konkurrent. Dette gør skoen til en god investering for forbrugeren og gør det muligt for løberen at få væsentlig større værdi ud af sit køb.”

Eksemplet herover forklarer tydeligt, hvilken værdi produktet tilbyder: Løbere vil opleve 58% mere komfort, end de vil med konkurrenternes løbesko. Teksten leverer budskabet på en stærk måde og giver læseren noget at tænke over samt et stærkt incitament til at købe produktet – eller i det mindste undersøge det nærmere. Gennem redegørelsen kan og bør man også påvirke potentielle investorer på en positiv måde. Vores eksempel på et værditilbud viser følgende:

  • Unikt udgangspunkt for salg: 58% mere komfort og samtidig større beskyttelse mod løbeskader.
  • Hvad produktet er og hvad det gør: Ser man på værditilbuddet, er det tydeligt, at RunFast Shoes laver løbesko af topkvalitet, som møder nutidens løberes behov.
  • Hvad gør virksomheden, produktet eller servicen unik: Produktets design, materialet såvel som fremstillingsmetoden får dette produkt til at stå frem.
  • Hvad tilbyder du, som ingen andre gør: Produktet tilbyder det bedste indenfor komfort, holdbarhed og investeringsafkast.

Få en mere detaljeret gennemgang af, hvorfor det er så vigtigt at differentiere sin virksomhed og masser af gennemprøvede guides til at få din virksomhed og dit produkt til at skille sig ud fra dine konkurrenter i bogen Grandma’s Secret Recipe.

Få overblik over din økonomi

I Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du får gratis support alle ugens 7 dage på både mail, telefon og chat.