Sådan bogfører du depositum - Billy Regnskabsprogram

Billy regnskabsprogram forfatter Billy regnskabsprogram forfatter

Oliver Storm Pallesen

13. februar 2014

Når du lejer et lokale, en maskine eller lignende, vil udlejer som regel kræve et depositum, som du får refunderet ved lejemålets ophør.

  • Et depositum står som en sikkerhed for den genstand du har lejet. Hvis genstanden/lokalet e.l. får en skade imens den er i din besiddelse, kan omkostningen blive trukket fra det indbetalte depositum.
  • Selv om det forventes at du får det indbetalte depositum tilbage, skal beløbet bogføres i dit regnskab.
  • Her kan du se hvordan du bogfører et depositum:

Oprettelse af konto

I Billy har vi en standard konto for depositum kaldet, Deposita. Hvis du ikke har den, kan du let oprette en depositums konto.

Opretter en konto for alle typer deposita:

  • Vælg Regnskab
  • Vælg Kontoplan
bogforing af depositum
  • Klik på Opret konto
bogforing af depositum
  • Indtast navn
  • Indskriv en evt. beskrivelse
  • Vælg kontotypen Finansielle anlægsaktiver eller Anlægsaktiver
  • Klik på Gem konto
bogforing af depositum

Bogføring af depositum

  • Vælg Regnskab
  • Vælg Transaktioner
bogforing af depositum
  • Klik på Ny transaktion
bogforing af depositum
  • Vælg Manuel transaktion
bogforing af depositum
  • Skriv en evt. beskrivelse
  • Vælg Bankkonto og skriv depositumbeløbet under Kredit
  • Vælg Depositakonto og skriv depositumbeløbet under debet
  • Klik på Godkend
bogforing af depositum