Sådan bogfører du depositum

Oliver Storm Pallesen2014-02-13
Tilbage til Regnskab og bogføring

Når du lejer et lokale, en maskine eller lignende, vil udlejer som regel kræve et depositum, som du får refunderet ved lejemålets ophør.

  • Et depositum står som en sikkerhed for den genstand du har lejet. Hvis genstanden/lokalet e.l. får en skade imens den er i din besiddelse, kan omkostningen blive trukket fra det indbetalte depositum.
  • Selv om det forventes at du får det indbetalte depositum tilbage, skal beløbet bogføres i dit regnskab.
  • Her kan du se hvordan du bogfører et depositum:

Oprettelse af konto

I Billy har vi en standard konto for depositum kaldet, Deposita. Hvis du ikke har den, kan du let oprette en depositums konto.

Opretter en konto for alle typer deposita:

  • Vælg Regnskab
  • Vælg Kontoplan
  • Klik på Opret konto
  • Indtast navn
  • Indskriv en evt. beskrivelse
  • Vælg kontotypen Finansielle anlægsaktiver eller Anlægsaktiver
  • Klik på Gem konto

Bogføring af depositum

  • Vælg Regnskab
  • Vælg Transaktioner
  • Klik på Ny transaktion
  • Vælg Manuel transaktion
  • Skriv en evt. beskrivelse
  • Vælg Bankkonto og skriv depositumbeløbet under Kredit
  • Vælg Depositakonto og skriv depositumbeløbet under debet
  • Klik på Godkend