Sådan bliver det federe at være freelancer

Morten Fogde Christensen

7. august 2014

Seks gode råd til at tjene mere som freelancer

Når man vælger at blive freelancer, er der mange ting man skal overveje, for at være sikker på at få den rigtige start og forhåbentlig få det hele til at løbe rundt.  Som freelancer løber man flere risici, end normale lønmodtagere. Til gengæld oplever man en enorm frihed i sit arbejde, og ofte arbejder man med mere udfordrende projekter. Som freelance-illustrator og grafiker igennem en årrække, har jeg her samlet seks gode råd til alle freelancere.

1. Bliv selvstændig

Der er nogle freelancere, der helst vil undgå at stifte en virksomhed i forbindelse med deres arbejde, men der er en lang række fordele ved at have sin egen virksomhed - herunder fradrag. Du kan f.eks. købe computer igennem din virksomhed, og de opkald du foretager i virksomhedsregi kan også trækkes fra. I Billy’s Billing’s Hjælpecenter kan du finde artikler og videoer, der forklarer hvordan dette håndteres, og har du brug for yderligere assistance, er du selvfølgelig velkommen til at skrive til billy@billy.dk.

2. Del kontorlokaler med andre virksomheder 

Som nystartet freelancer, er det ikke sikkert, at du har opbygget det største netværk, og derfor kan det til tider være en anelse tungt at arbejde alene hjemmefra, hvorfor det klart er anbefalelsesværdigt at dele kontor med andre. Hvis du lejer et skrivebord i et kontorfællesskab, vil du hurtigt lære en masse nye virksomheder at kende, og det kan være springbrættet til et langt samarbejde og nye kunder.

3. Få styr på økonomien

Medmindre du er freelance-revisor, er regnskab og økonomi næppe noget der interesserer dig. Men du må ikke glemme, at et godt økonomisk overblik fører en lang række fordele med sig. Hvis du bruger et nemt regnskabsprogram som f.eks. Billy’s Billing, får du hurtigt et overblik over din økonomi. I regnskabsprogrammet bliver det også tydeliggjort, hvilke kunder der bidrager mest til din løn. Et regnskabsprogram kan spare dig for megen frustration og Excel-hovedpine, og giver dig mere tid til at koncentrere dig om netop dét, du er god til.

Tilmeld dig her

4. Hav nogle faste opgaver

Som freelancer, er du hver måned nødt til at få nok opgaver i hus til at betale din egen løn. For at være sikker på at der er penge til husleje og kattemad, er det en god idé at have nogle faste opgaver hver uge eller måned. Det giver ro i sjælen at vide, at du ikke starter fra nul hver måned, og når du er sikker på at dine udgifter er dækket, kan du være mere kritisk med de opgaver, du tager ind.

5. Arbejde avler arbejde

Et ofte stillet spørgsmål lyder således ’hvordan får man opgaver som freelancer?’. Min erfaring er, at arbejde avler arbejde. Langt de fleste opgaver, jeg har fået, er på baggrund af anbefaling af tidligere opgaver. Desuden får man langt oftere opgaver fra tilbagevendende kunder, end fra helt nye. Når du skal finde nye opgaver, findes der et væld af freelanceportaler, og facebookgrupper til netop dét formål. Det kan dog være svært at konkurrere på de internationale sider, da mange freelancere er villige til at underbyde din pris. Som freelancer i Danmark er man nødt til at have en forholdsvis høj timepris, end mange andre steder i verden.

6. Gode apps til freelancere

Toggl.com

Som freelance-grafiker arbejder man ofte med timepriser, og for at holde styr på de timer, jeg bruger på en opgave, er jeg gang på gang vendt tilbage til toggl.com. Toggl er simpel time tracking, som både fungerer på desktop og som smartphone-app. Man kan nemt oprette projekter, som bliver registreret ud fra hvornår man har arbejdet på dem. På den måde, kan man vise kunden, hvad man præcist har brugt timerne på, og enten vedhæfte som bilag eller skrive direkte på fakturaen.

Toggl

Dropbox

Igennem tiden har jeg testet 8 forskellige online fildelingstjenester, og dropbox er klart den mest velfungerende. Som freelancer har jeg ofte benyttet deres public-folder-løsning ved overlevering af filer. Deres Camera Upload-funktion har også erstattet min gamle scanner til digitalisering af skitser og inspiration. Det er dog en funktion som både Google og Apple sagtens kan levere.

Til større virksomheder kan jeg også klart anbefale Dropbox for Businesses, selvom det kræver en vis fil-disciplin blandt kollegerne.

Dropbox

Adobe Creative Cloud

Som kreativ kommer man ikke uden om Adobe’s programmer som f.eks. Photoshop, Illustrator og Indesign. Engang skulle man have den store pengepung frem, hvis man skulle købe deres programmer, og deres Master Suite kostede gerne over 20.000 kroner. I dag har Adobe heldigvis opdateret deres koncept, og deres programmer fås på abonnementsbasis til omkring 400 krd/md. For alle deres programmer. Se de forskellige muligheder på

Adobe Creative Cloud

PS: Er du nystartet freelancer, er du velkommen til at sende mig en mail på morten@billysbilling.dk , hvis du har spørgsmål eller vil have gode råd.

Prøv Billy gratis i 30 dage