Bogføring af kassesystem og betalingsterminal

Dato:9. januar 2023
Læsetid:2 minutter

Hvis du har en fysisk forretning eller kører rundt til kunder og sælger varer eller ydelser, kan du have brug for et kassesystem, hvis du modtager kortbetalinger. F.eks. kan du have brug for en betalingsterminal i butikken, eller en trådløs dankortterminal som du kan tage med ud til kunderne. 

Men at købe en terminal, kan være en større investering. Især før i tiden kunne et helt kassesystem koste mange penge, men i dag er der heldigvis mange betalingsløsninger som gør det billigere for virksomheden at anskaffe sig de nødvendige apparater. F.eks. kan man hos vores integrationspartner Zettle købe en kortterminal og derefter kun betale et transaktionsgebyr pr. transaktion

Udgiften til kassesystemet skal bogføres. Det samme skal transaktionsgebyrerne, men der kan du følge vores guide, hvis du ønsker manuel bogføring af dagens salg

Sådan bogføres køb af kassesystem og terminaler

Vi viser her, hvordan du skal bogføre et køb af en terminal eller kassesystem som har kostet under 32.000 kr. (2023). Vi bruger kassekladden til bogføring af købet:

  • Gå til kassekladden via Bogføring
  • Upload bilag, og vælg dato
  • Skriv Køb af terminal/kassesystem i beskrivelsen
  • Når købet koster under 32.000 kr., bruger vi kontoen 1840 - Småanskaffelser med momssatsen Købsmoms (25%) såfremt det er en dansk leverandør
  • Skriv beløbet i debet og vælg modkontoen 5710 - Bank
  • Klik Godkend alle

Hvad hvis kassesystemet har kostet mere end 32.000 kr?

Hvis kassesystemet har kostet mere end 32.000 kr. ex moms, kan man ikke straksafskrive den som man gjorde før med småanskaffelser, men i stedet bogfører man den i balancen. Når man bogfører den i balancen, kan man afskrive på aktivet (kassesystemet) over en årrække og derved opnår skattefradrag år efter år. 

Hvis kassesystemet har kostet 65.000 kr. inklusiv moms, kan man bogføre den på kontoen 5310 - Driftsmidler og inventar (kostpris) med momssatsen Købsmoms (25%). Den vil derefter ligge i Aktiverne i Balancen i stedet for i resultatopgørelsen