5 tips til at ordne regnskab i en enkeltmandsvirksomhed

Dato:1. juli 2021
Læsetid:4 minutter

Det kan være det absolut fedeste i verden at have sin egen virksomhed. Du er din egen chef, og du laver det, du brænder for... men du undgår ikke at skulle føre regnskab og betale skat af din virksomhed. Det er nemlig lovpligtigt, når du har en enkeltmandsvirksomhed

Lad os hjælpe dig godt i gang. Vi har samlet 5 tips til, hvordan du lettest fører regnskab som selvstændig:

Tip 1: Vurdér dit behov 

Er det første gang, du skal føre regnskab over en virksomhed? Så anbefaler vi, at du tager stilling til, hvordan du rent praktisk vil føre regnskab over din enkeltmandsvirksomhed.

Er du tæt på talblind? Så kan det være oplagt at betale for en revisor eller bogholder, der kan ordne det hele for dig. 

Men det er ellers ret ligetil at ordne regnskab selv. Du skal bare sørge for, at du overholder en række bogføringskrav og sætter tid af til at føre regnskab et par gange om måneden.

Derudover er der også en del penge at spare, når du ikke betaler for en revisor eller bogholder. Penge, du i stedet kan bruge på at vækste din enkeltmandsvirksomhed.

Opret gratis Billy-bruger nu

Tip 2: Sæt dig ind i bogføringsreglerne

Når du ejer en enkeltmandsvirksomhed i Danmark, er det lovpligtigt at bogføre alle dine bilag (fx regninger og fakturaer). Det skal du gøre ud fra bogføringsloven

Bogføringsloven beskriver blandt andet hvilke krav, der er til bogføring, hvordan og hvor længe du skal opbevare dine bilag, og hvad der sker, hvis ikke du bogfører.

Men der er en mening med det hele. Bogføring er nemlig en rigtig god måde at holde styr på din virksomheds økonomi. Det er en god idé at læse op på bogføringsloven her, inden du selv giver dig i kast med det. 

Ifølge bogføringsloven skal du blandt andet sørge for, at dine kvitteringer og bilag er gemt i minimum 5 år, og at du navngiver dem korrekt. Det er i tilfælde af, at Skattestyrelsen eller andre myndigheder skal se dine bilag. 

Vælger du et regnskabsprogram, er det heldigvis ret ligetil at overholde bogføringsloven helt automatisk. De fleste regnskabsprogrammer er nemlig opbygget efter bogføringsloven, så du nemt kan udarbejde et regnskab i tråd med lovgivningen. 

Tip 3: Drop Excel og vælg et regnskabsprogram

Du vil gerne selv stå for dit regnskab, men hvordan gør du det smartest?

Excel kan virke som det oplagte valg til at holde styr på indtægter og udgifter, hvis du allerede er ferm til Office-pakken. 

Men det er faktisk ikke det smarteste valg. Du kan nemt miste overblikket over dit regnskab, når der er mange indtægter og udgifter at holde hoved og hale i. 

Opgaver som at bogføre fakturaer og regninger og at afregne moms kan hurtigt blive en stor mundfuld, når det også skal foregå i Excel. Det er både besværligt og tager unødvendigt lang tid. 

Derudover kan du hurtigt komme i strid med bogføringsloven. Ifølge §6 og §7.5 må du ikke ændre eller slette i dine transaktioner og fakturaer, efter de er oprettet. Det kan du nemt komme til at gøre, når du arbejder med dit regnskab i Excel. 

Det gør du ikke med et regnskabsprogram, hvor der er taget højde for at gøre det let for enhver at stå for bogføringen selv. 

Tip 4: Få din enkeltmandsvirksomhed momsregistreret 

I Danmark er det et lovpligtigt, at du momsregistrerer din virskomhed, når du tjener for mere end 50.000 kr. om året.

Men i en ny virksomhed vi der ofte være flere udgifter end indtægter. Som regel går der noget tid, før du ser et overskud i din virksomhed.

Selvom du ikke omsætter for mere end 50.000 kr. om året, er det alligevel en god idé at få momsregistreret din virksomhed. Du vil nemlig kunne trække momsen fra på mange af de ting, du køber til din virksomhed i starten. Det betyder i bund og grund, at du får penge tilbage i moms for en del af de udgifter, du har i din virksomhed. 

Tip 5: Brug dine penge fornuftigt 

Du har ingen revisionspligt, når du har en enkeltmandsvirksomhed. Det betyder, at du ikke skal lave årsregnskab og skatteregnskab. Du kan derfor med ro i maven fravælge at have en revisor. Det er en unødvendig omkostning, så længe du har en enkeltmandsvirksomhed.

Når du har en enkeltmandsvirksomhed, er din virksomheds økonomi ikke adskilt fra din private økonomi. 

For at Skattestyrelsen kan følge med i din virksomheds skatteregnskab, skal du indsende et oplysningsskema til skat.dk hvert år. Her oplyser du Skattestyrelsen om din virksomheds resultat for året. Herefter kan Skattestyrelsen udregne, om du skylder eller skal have penge tilbage i skat. 

Et oplysningsskema er heldigvis let at udfylde, og vi har også lavet en uudførlig guide her

Vælger du Billy som regnskabsprogram, har du også adgang til support på både chat, telefon og mail alle ugens dage fra 8 til 23. Det er en klar fordel for dig, der har brug for hjælp til at lave dit regnskab helt efter bogen.

Få en gratis bruger nu 

I Billy kan du også få hjælp til at udarbejde dit oplysningsskema, hvis du hellere vil bruge din tid anderledes. Det kan du læse mere om her

  • Grundlæggende regnskabsføring - 3 emner du skal forstå
  • Årsregnskabets øvrige oplysninger for selskaber - hvad skal du være opmærksom på?
  • Virksomhedsskat – få indblik i det her