Bilag - Hvad er bilag?

Et bilag er i regnskabsverden et skriftligt dokument der bruges som dokumentation for køb og salg. Formålet med bilag er at kunne dokumentere transaktioner og skabe gennemsigtighed i regnskabet. 

Den nye bogføringslov sætter krav til digitale bilag. Med Billy Regnskabsprogram lever du op til alle de nye regler. Prøv Billy gratis

Virksomheder skal dokumentere bogførte udgifter, økonomiske forpligtelser og indtægter gennem bilag. Alle bilag skal opbevares i 5 år efter bogføringslovens regler. 

Hvilke typer bilag findes der?

Der findes flere forskellige typer bilag og de kan være udformet på forskellige måder, alt efter hvad de skal bruges til. De mest almindelige bilag er:

  • Debitor faktura: Bilag der bruges når sælger fakturerer køber/debitor, også kaldet salgsfaktura.
  • Kreditor faktura: Bilag der modtages i forbindelse med køb hos en sælger/kreditor.
  • Kreditnota: Bilag der bruges når penge skal tilbagebetales/krediteres fx ved annullering af en ordre.
  • Momsopgørelse: Bilagstypen bruges til at dokumentere den moms, SKAT opkræver din virksomhed.
  • Primo saldo: Posteringer fra det afsluttende regnskabsår dokumenteres med primo saldo bilag.

Hvad skal et bilag indeholde?

Bilag kan udformes og designes på forskellige måder, men der er en række minimumskrav til hvad et bilag skal indeholde:

  • Fortløbende bilagsnummer 
  • Dato
  • Sælgers oplysninger og CVR-nummer
  • Købers navn, adresse og evt. CVR-nummer
  • Købets art
  • Gældende momssats
  • Momsbeløb

Hvilke krav er der til bilag?

Alle danske virksomheder er omfattet af bogføringsloven, og det er derfor vigtigt, at dine bilag matcher din bogføring. Desuden skal bilag gemmes i 5 år og opbevares et sikkert sted. Du skal kunne dokumentere dine bilag, hvis myndighederne efterspørger det, og det kan derfor være en fordel at bruge et digitalt regnskabsprogram som Billy til at holde styr på dine bilag.

Udover at der skal være bilag til alt i din bogføring, og at disse skal gemmes og opbevares i 5 år, er det også et krav, at bilagene nummereres for at sikre gennemsigtighed og ensartethed. 

Digitalisering af bilag

En ny bogføringslov er trådt i kraft d. 1 juli 2022, og det betyder, at det er slut med bilag i papirform. Bogføringsloven sætter nemlig krav til at dine bilag fremover skal ligge digitalt og opbevares hos en tredjepart. Med et bogføringssystem som Billy kan du nemlig nemt scanne, uploade og gemme dine bilag direkte fra vores mobilapp, og så opbevares dine bilag samtidig et sikkert sted. Bliv klogere på den nye bogføringslov der kommer i 2023.

Få overblik over din økonomi

I Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du kan få support alle ugens 7 dage både på mail, telefon og chat.

Prøv Billy gratis i 30 dage