Forhandlingstips

Forhandlingstips Forhandlingstips

Når du er selvstændig, kommer du ikke uden om at have mange daglige forhandlinger. Det kan være en forhandling med leverandører, kunder eller medarbejdere. Hvis det lykkes dig at forhandle effektivt, kan du både opnå besparelser, blive bedre betalt for dit arbejde og undgå konflikter. Derfor har vi samlet et par gode råd til dig, når du kommer ud i en forhandlingssituation.

Blå billy bog

Få guiden som e-bog

Jeg accepterer Billys betingelser for opbevaring af personoplysninger
broom

1: Forbered dig
Inden du går ind til en forhandling, skal du være forberedt. Afgør med dig selv, hvad din smertegrænse er og vær klar til at forlade forhandlingen, hvis I ikke kan blive enige om noget, der ligger inden for din smertegrænse. Undersøg også, hvad der er vigtigt for den anden part. Er det prisen, der er afgørende for en kunde, eller er der nogle småting, du kan lave anderledes end normalt, og som vil have stor værdi for kunden?

2: Tag pauser
Vær ikke bange for at tage pauser i en forhandling eller bede om ekstra betænkningstid. Specielt hvis den anden part bringer noget nyt til bordet, du ikke havde overvejet. Der er ingen skam i at bede om tid til at overveje, om den beslutning, man tager, er den rigtige. Det er i alles interesse, at der ikke bliver aftalt noget, som den ene part finder ud af var en dårlig handel. Der vil motivationen og den efterfølgende relation lide.

3: Den, der taler, taber
Man siger, at den, der taler, taber, og det er der faktisk noget om. Når du lader den anden part tale, er det også den anden part, der må tage initiativ og komme med noget, som du så kan reagere på. Det kan for nogle være ubehageligt med en pinlig tavshed, men det kan være en meget lønsom strategi.

4: Fokuser på værdi
Nogle gange kan man godt glemme, at der er andre parametre end bare penge at forhandle om. Hvis du tager udgangspunkt i, hvad der er værdifuldt for den anden part, kan du ofte nå til en aftale, du får stor gavn af. Måske vil din kunde have stor gavn af en lidt længere betalingstid, eller også kan kunden være fleksibel med deadline, så du kan passe andre opgaver ind imellem. Samtidig kan en leverandør måske gå med til en god pris, hvis fakturaen bliver betalt up front.

5: Stil åbne spørgsmål
Når du starter en forhandling, så stil åbne spørgsmål, så du forstår dine muligheder og den anden parts behov, inden du fremlægger dit bud eller din pris.

Prøv med spørgsmål som: ”Hvad vil gøre projektet til en succes for dig?”, ”Hvad synes du ville være en fair løsning for os begge?”. Det er spørgsmål, der tvinger den anden til at dele sine præferencer og tage hensyn til dine muligheder.

Få overblik over din økonomi

I Billy gør vi regnskab og bogføring nemt for alle. Send let fakturaer, upload dine kvitteringer med din smartphone og afregn moms med et enkelt klik. Du får gratis support alle ugens 7 dage på både mail, telefon og chat.