Sådan får du styr på dit cash flow

Victoria Naugle

10. januar 2013

Jeg siger det igen: “Cash is king” for det er en vigtig sætning at have i baghovedet – især for iværksættere. Du kan nemlig sagtens have succes på papiret, samtidig med at du i virkeligheden ikke har penge nok til at holde din virksomhed kørende. Og især nu, hvor lånevilkårene er strammere, er det super vigtigt, at du har fokus på dine penge. Her får du syv enkle råd til, hvordan du bevarer kontrollen, forudser udgifter og skaber økonomisk succes i din virksomhed.

1. Lav en cash flow-model

En økonomisk model er dit første skridt på vejen og vil give dig kontrol over din virksomheds cash flow. En god model skal give dig overblik over alle dine indtægter og udgifter og advare dig, så snart noget begynder at gå skævt. Inkludér historisk information, hvor du kan, for at få et realistisk billede af, hvor meget du bruger og hvor hurtigt du bliver betalt. Du bør som minimum indtaste resultater hver måned, men i perioder, hvor økonomien er stram, bør du opdatere modellen oftere for at undgå overraskelser. På internettet kan du finde mange gode eksempler på cash flow-modeller, der er nemme at komme i gang med.

2. Modtag forudbetaling

Få dine kunder til at betale forud. Hvis du kan blive betalt samtidig med, at du modtager en ordre, så står du allerbedst set fra et cash flow-perspektiv. Du får ikke blot dine penge hurtigt, du reducerer også den tid det tager og den mængde arbejde det kræver at behandle hver ordre. Det betyder også, at du ikke skal bekymre dig om, hvorvidt kunden nu også kan betale (og til tiden), der er ingen opkrævningsproblemer og dermed mindre risiko.

3. Lang betalingsfrist på gæld

Forhandl dig til gode betalingsbetingelser. Dit mål bør altid være den længst mulige betalingsfrist, da dine penge dermed arbejder for dig i stedet for dine kreditorer. Forsøg at få betalingsfrister på fx 45 eller 60 dage – det værste der kan ske, er at du får et nej. Selv hvis du tidligere har fået et nej, kan du vente et par måneder og prøve igen – ændringer i ledelsen, eller blandt de ansatte, hos leverandøren kan også samtidig ændre, hvad virksomheden er villig til at gå med til, så det er værd at forsøge igen senere. Måske du har lagt tilstrækkeligt mange ordrer, at de ser dine forslag med friske øjne.

4. Kort betalingsfrist på tilgodehavender

Mange kunder vil gerne have mulighed for at kunne vente lidt med deres betalinger, selv en lille smule. Hvis du skal give betalingsfrister til dine kunder, så gør dem så korte som muligt og start med at give dem en kort tidsramme på for eksempel 15 7 dage. På den måde viser du dine kunder, at du er fleksibel, uden at du ender med at finansiere deres køb over længere perioder.

Har du allerede meget rundhåndede betalingsfrister, så overvej at ændre politik på dette område. Det kan gøres gradvist ved at give nye kunder kortere betalingsfrister og eksisterende kunder kan gradvist blive flyttet ind i det nye system. Dette vil forbedre dit cash flow over tid. Husk, at hver dag tæller – selv få dages forbedring i dit gennemsnit kan gøre en stor forskel for dit cash flow.

5. Kredit skal være velovervejet

Mange iværksættere har ikke nogen gennemgående politik i forhold til hvor og hvornår de giver kredit til deres kunder. Hvad har det med cash flow at gøre? Alt!

Et af de største problemer iværksættervirksomheder ofte løber ind i er at have store beløb udestående og ingen måde at hente dem hjem på. En god kreditpolitik hjælper dig med at undgå at give kredit til firmaer, der udgør en risiko i forhold til betaling. Har du ikke en kreditpolitik, så lav en. Skriv den ned og hold dig til den. Hvis du vælger at give kredit, så sørg for at det beløb, du giver, også giver mening i forhold til hvor vigtig kunden er for din virksomhed. I sidste ende er det dine penge, det handler om – og de skal hentes hjem.

6. Hav orden i dine opkrævninger

Sørg for at have overblik over hvor hurtigt dine kunder betaler og hold styr på dine udeståender. Hvis en kunde har tendens til at betale for sent, kan du med fordel ringe til dem for at give dem en påmindelse et par dage efter, du har sendt en faktura. Så er du sikker på, at de har modtaget fakturaen – og du kan samtidig minde dem om betalingsfristen. Når du mangler betaling fra en kunde, er det vigtigt at handle hurtigt. Ring til dem dagen efter betalingsfristen for at tjekke op på betalingsstatussen. Og til sidst, hold op med at give mere kredit, hvis en kunde allerede er bagud med betalingerne!

Når en kunde ved, at de betalingsfrister, du giver dem, er ment ganske alvorligt, og at du har helt styr på dem, så er der større sandsynlighed for, at de betaler til tiden. På den anden side, følger du ikke op eller ringer, når betalingen skal falde, sender du et signal om, at det er okay at drage fordel af dine penge i stedet for deres egne, og at dine betalingsfrister kan betragtes som vejledende. Har en kunde først fået dette indtryk af din virksomhed, er det rigtig svært at få dem til at ændre adfærd og betale til tiden.

7. Giv rabat til hurtige betalere

En måde hvorpå man kan opfordre kunden til at betale til tiden er ved at give rabat. Jo hurtigere betalingen falder, desto større rabat får kunden. Det er vigtigt følge op på de rabatbetingelser, du giver. Mange kunder, især større virksomheder, vil have den største rabat, uanset hvornår de betaler. Kan du ikke stoppe dem – og det kan man ikke altid – så sørg for at rabatten figurerer i den pris, du sender dem.

Disse forslag kan bruges i alle virksomheder uanset størrelse. Ingen er for stor og ingen for små til at få styr på deres cash flow. Selv hvis du ikke har problemer i dag, hvorfor så vente indtil du har? Når først du har cash flow problemer, bliver det sværere og sværere for hver dag der går at få rettet op på det igen.

Enhver virksomheds mål er at skabe overskud. At forstå og være i stand til at styre dit cash flow er en stor del af det at opretholde en succesfuld virksomhed. Men bruger du ovenstående råd i din virksomhed, så du er på forkant med situationen, så har du allerede en vinderstrategi under armen.