Hvad er moms og momsindberetning?

Dato:28. juni 2021
Læsetid:5 minutter

Fristen for at indberette dobbeltmoms er lige om lidt.

Få svar på stort og småt om moms, så du er klar til at indberette den 1. september.

I bloggen får du svar på:

- Hvad er moms?

- Hvornår skal jeg momsregistreres?

- Hvordan momsregistrerer jeg min virksomhed?

- Hvad er momsindberetning?

- Hvornår er fristen for momsindberetning?

- Hvad kan trækkes fra i moms?

- Hvordan afdrager jeg på moms? 

- Hvad er et rentefrit momslån?

Hvad er moms?

Moms er en afgift, som SKAT opkræver af din virksomhed, som beregnes ud fra prisen på din vare eller ydelse. 

I Danmark ligger momssatsen typisk på 25%. Det vil sige, at din kunde skal betale 25% oven i prisen for din vare eller service, når din kunde er en dansk virksomhed eller privatperson. 

Der er som udgangspunkt to typer moms, du skal kende: købsmoms og salgsmoms. 

Købsmoms er den moms, din virksomhed betaler ved køb af en vare eller ydelse. Beløbet får din virksomhed tilbagebetalt af SKAT.

Salgsmoms er den moms, din virksomhed skal opkræve, i forbindelse med et salg. Momsen lægges oven i prisen, når du sælger din ydelse.

Læs mere: Hvordan bogfører jeg moms?

Hvornår skal jeg momsregistreres?

Det er din pligt at få din virksomhed momsregistreret, hvis du forventer at omsætte for over 50.000 kroner (eksklusiv moms) om året.

Omsætter din virksomhed for mindre, er det ikke et krav men en god idé.

Har du først et CVR-nummer, men tjener ikke noget overhovedet, skal du stadig indberette moms. Dette kaldes en nul-indberetning, som sikrer, at du ikke får opkrævet gebyrer efter momsen skal betales.

Det er i bund og grund smart at få din virksomhed momsregistreret, fordi du får økonomiske fordele. Når du er momsregistreret, kan du opkræve moms fra dine kunder, som du senere kan trække fra købsmomsen, når du køber noget til din virksomhed.

Hvordan momsregistrerer jeg min virksomhed? 

Før du går i gang med at momsregistrere din virksomhed, skal du have et CVR-nummer. Har du ikke et, skal du starte med det. 

Hos www.virk.dk kan du oprette din virksomhed og få CVR-nummeret med det samme. Alt, hvad du skal bruge, er dit NemID.

Når du har CVR-registreret din virksomhed, kan du momsregistrere din virksomhed på samme side. Det gør du ved at ændre din virksomhed til at være momsregistreret. 

Og voilá, du er færdig.

Læs mere: Bør jeg momsregistrere min enkeltmandsvirksomhed?

Hvad er momsindberetning?

Når du laver en momsindberetning, registrerer du blandt andet købsmoms, salgsmoms og udenlandsk moms, der er gået igennem din virksomhed i den seneste periode. 

Det er balancen mellem købsmoms og salgsmoms, der bestemmer, om du skal betale eller får penge tilbage, når der er momsopgørelse. 

Sådan beregner du moms

Nedenfor er et eksempel på, hvordan du udregner din moms:

Hvor meget, du skal betale, beregnes løbende. Det er derfor vigtigt, at du holder dit momsregnskab opdateret efter hver eneste faktura, du sender afsted eller modtager. 

Har du et regnskabsprogram, slipper du for at sætte dig ind i junglen af regler om moms. Det eneste du skal gøre er at tjekke momsafregningen stemmer og indberette det til SKAT. Resten klarer Billy. 

Husk, at det endelige beløb ikke er nok, når du skal indberettes moms. 

Læs mere om det her: 5 tips til momsindberetning

Hvornår er fristen for momsindberetning?

Den næste momsfrist er den 1. september for både kvartalsvis og halvårigt moms.

Du kan få det fulde overblik over de forskellige momsfrister i 2021 her.

Hvad kan trækkes fra i moms?

Hvis din virksomhed er momsregistreret, kan du som regel trække momsen fra, når du køber varer eller ydelser til driften af din virksomhed. 

Du kan blandt andet trække momsen fra:

  • Husleje (hvis der er moms på fakturaen). Denne artikel fortæller også om vedligeholdelse af lokaler.
  • Arbejdstøj og uniformer, der tilhører virksomheden, og som personalet bruger under arbejdet.
  • Mobiltelefon, når telefonen kan anses for et driftsmiddel, der vedrører virksomhedens salg af varer og momspligtige ydelser.
  • Blade, fagblade, faglitteratur, personale- og kundeblade, herunder tidsskrifter. Ugeblade og tidsskrifter, der lægges frem i virksomheden som led i kundeservice.
  • Blomster til udsmykning af fx restauranter og frisørsaloner.
  • Varme, el og vand til virksomheden.
  • Reklameartikler og reklametryksager.
  • Rengøring.
  • Sikkerhedsudstyr.
  • Kontorartikler.
  • Konsulenter såsom advokater og revisorer. 

Der er også mange andre varer og ydelser, som du kan trække moms fra. 

Hvordan afdrager jeg på moms? 

Skal du betale mere moms, end hvad godt er? Så er det muligt at lave en afdragsordning på din moms med SKAT og Gældsstyrelsen.

Det er gjort svært at få en afdragsordning, og derfor bør det være sidste udvej, hvis du ikke kan finde andre løsninger til, hvordan du betaler din moms.

Der er en række betingelser, din virksomhed skal leve op til, før en afdragsordning kan komme på plads. 

Alle betingelserne skal være opfyldt:

  • Din virksomhed kan ikke skaffe likviditet til betaling af de skyldige beløb.
  • Din virksomheds likviditetsproblemer anses for midlertidige og forbigående.
  • Afdragsordning er den eneste mulighed for at din virksomhed kan betale det skyldige beløb.
  • Din virksomhed kan afdrage det fulde beløb inden for 12 måneder.
  • Din virksomhed må ikke få ny skatte- eller momsgæld i afdragsperioden. Det betyder, at du løbende skal sørge for at betale skatter og afgifter til tiden.

Selv, hvis din virksomhed lever op til alle betingelserne, undgår du ikke nødvendigvis, at Gældsstyrelsen laver en modregning, hvis din virksomhed står til at få penge udbetalt fra det offentlige. 

Husk nye momsregler ved salg til EU

Sælger du til privatkunder i EU? Og har du en webshop?
Så skal du være særligt opmærksom på, at der træder nye momsregler i kraft fra 1. juli.

Vi har samlet et overblik til dig her.

  • Grundlæggende regnskabsføring - 3 emner du skal forstå
  • Årsregnskabets øvrige oplysninger for selskaber - hvad skal du være opmærksom på?
  • Virksomhedsskat – få indblik i det her